Войната на щабовете: Кой печели и кой губи предизборната надпревара - ЧАСТ ПЪРВА

06:50, 24 мар 23 / Политика Шрифт:
Александър Димитров

Предизборната кампания навлиза във финалната си фаза. Към днешна дата тя върви вяло и по всичко личи, че това няма да се промени и занапред. Забелязват се очевидни признаци на умора – и в кандидатите, и в щабовете. Избирателите пък изглежда са убедени, че предстоящият вот е само междинен и наесен отново ще им се наложи да отидат до урните. В тази ситуация за никого не е изненада, че повечето формации не дават всичко от себе си и се опитват да съхранят силите си.

Анализът на кампаниите на основните политически сили пък показва, че всяка от тях залага на различна стратегия за вота. Едни формации демонстрират активност, докато други пестят сили. Някои се справят добре, а други видимо преживяват трудни моменти. И макар че последната дума винаги имат избирателите, основните тенденции вече са налице.

Коалиция ПП-ДБ: Активната кампания

Най-много усилия в предизборната кампания засега хвърлят от щаба на ПП-ДБ. Безспорно те водят най-мащабната кампания и превъзхождат останалите участници по поне три показателя – активност, новаторство, екстравагантност.

Най-активната кампания

Кампанията на ПП-ДБ прави впечатление най-вече с активността си. Тя се открои от останалите още преди официалния старт на надпреварата благодарение на инициативата „Ти броиш“, заявената подкрепа от редица граждански организации и пускането на няколко „подгряващи“ видеа.

Като цяло кампанията на ПП-ДБ е многопластова и добре уплътнена. Тя съдържа в себе си и всички важни елементи. Включва голям брой различни по вид рекламни материали и разчита на множество пунктове за агитация на открито. Впечатление правят масовата употреба на билборди и наситената реклама в онлайн пространството и социалните мрежи.

Този вид кампании обаче имат и своите слаби страни – те са неефективни при ниска избирателна активност, а голямото разнообразие на рекламни материали създава риск за объркване на избирателите. 

Източник: Пресцентър Да, България

Най-иновативната кампания

Няма съмнение, че кампанията на ПП-ДБ е и най-иновативната. За никого не е тайна, че коалицията превъзхожда значително своите опоненти по отношение на технологичните си възможности и умения. Аз обаче бих предпочел да поставя акцента върху друг аспект от нея – визията.

Истината е, че в тази кампания формацията беше единствената, която се постара да изработи изцяло нова визия. Да, това се налагаше, заради новия коалиционен формат. От друга страна обаче, сме длъжни до отчетем и факта, че повечето от останалите участници в надпреварата спестиха усилия и не предложиха почти нищо ново.

Най-голямо впечатление ми направи основната визия на кампанията – тя е привлекателна и разчупена, а цветовете в нея са подбрани добре. Изключително подходяща е за промотиране на преференциалните битки, които са едно от основните оръжия на коалицията. При очертаващата се ниска избирателна активност има голяма вероятност именно борбата за преференции вътре в листите на ПП-ДБ да бъде факторът, който ще определи победителя във вота.  

Най-екстравагантната кампания

Източник: Пресцентър на Продължаваме промяната

За добро или за лошо от ПП-ДБ направиха и най-екстравагантната кампания. Тук бързам да отбележа, че в моите очи това е по-скоро минус, отколкото плюс, защото предизборната кампания има за цел да „продаде“ формацията и нейните кандидати на избирателя, а не да го забавлява. Да, закачливите фотоси и визия определено привличат вниманието на публиката и предизвикват реакции. От друга страна обаче, те по никакъв начин не кореспондират с нерадостната ситуация в държавата. В този смисъл си мисля, че веселяшките снимки отидоха една идея отвъд допустимото и точно по тази причина меметата и закачките с тях логично не закъсняха.

Също така, в моите очи именно „екстравагантната“ част на кампанията на ПП-ДБ се оказва и нейната ахилесова пета. И за да не бъда голословен ще дам няколко примера.

Източник: Архив на Александър Димитров

Първо, визията „петима мъже се навъртат около една жена“ беше качена точно в навечерието на 8 март. Някои я намират за сексистка, което може да се окаже проблем точно за техния електорат. Мен обаче ме дразни и нещо друго – снимката изглежда така, сякаш е правена в бар. Посланието „Обединени“ не стои добре на нея, защото навява на други помисли.

Има и още. Аз – човекът, който от 20 години се занимавам професионално с политика, продължавам да се питам коя е жената в центъра. Хора, в политическата реклама си има ясни правила – на всеки агитационен материал стои името и лицето на кандидата. Изключения се правят много рядко и то само за политици с огромна популярност.

Източник: Архив на Александър Димитров

Не мога да не обърна внимание и на другата объркана визия. Озаглавил съм този билборд „пари на вятъра“. Прилича на реклама на университет и мога да се обзаложа, че мнозинството от хората въобще не са разбрали, че става дума за агитация. Наред с това: повече от 80% от площта му е загубена, посланието не се чете /опитайте да го видите в слънчево време на улицата/, номерът не се вижда върху жълтия фон, а с такава чавка най-много да си докарате някоя недействителна бюлетина...

Накратко, присъствието на прекалено много „творци“ обикновено е проблем за всяка кампания. В този случай половината от билбордовете на ПП-ДБ са неефективни, защото вместо да използват основната визия, за да насърчат борбата с преференции /запазена марка на ДБ/, е заложено на екстравагантни „творчески“ решения. Грешката е съществена. Тя обаче не е фатална и най-вероятно ще бъде поправена по време на следващата кампания през есента.

Равносметка на кампанията на ПП-ДБ

Въпреки допуснатите неточности, трябва да отдадем дължимото на предизборния щаб на ПП-ДБ, защото кампанията им е от най-тежкия възможен вид. Тя е едновременно активна, наситена и многопластова. Изключително трудна е за реализация, защото поглъща много време, енергия и ресурси.

В същото време не съм убеден, че това е най-добрият възможен избор. Този вид кампании са неефективни при ниска избирателна активност, а по всичко личи, че нещата засега отиват точно в тази посока. Затова си мисля, че можеше да бъде спестен поне половината от вложения ресурс и накрая да се постигне почти същия резултат.

ГЕРБ: Пестеливата кампания

Кампанията на ПП ГЕРБ е пълна противоположност на тази на Промяната. Очевидно е, че партията на Бойко Борисов има съвсем различна стратегия за вота, като предпочита да съхрани силите си и да се облегне на огромното си твърдо ядро от поддръжници. Към днешна дата изглежда, че ГЕРБ играе повече за стратегическо реми, отколкото за победа. Формацията се държи така, сякаш не се интересува от спечелването на вота, а основната ѝ цел е да поддържа електорален паритет с ПП-ДБ. Длъжни сме да признаем, че засега им се получава.

Източник: Пресцентър на ПП ГЕРБ

Най-пестеливата кампания

Прави впечатление, че по време на тази кампания от ПП ГЕРБ са изключително пестеливи. Рекламните материали са „кът“, билбордите са рядкост /поне в София/, а спонсорирани видеа все още не се забелязват. Предизборният щаб на ГЕРБ използва старите си визии, старите си снимки и стария си слоган „За стабилна България“, но с едно „отново“ в края. Не мога да преценя дали това е търсен ефект или недоглеждане, но последната дума „затваря“ посланието за широката публика и го насочва само към най-ревностните поддръжници на партията – тези които смятат, че „по времето на ГЕРБ беше по-добре“ и искат това управление да се върне. Този слоган укрепва твърдата база на партията, но също така ѝ пречи да привлече периферни гласове.

В настоящата кампания ГЕРБ разчита много на медийните участия на своите кандидати. Чрез тях основните говорители отправят успешно посланията на партията към обществото. Доколкото в голямата си част водещите фигури в ГЕРБ са хора с богат политически опит, които често доминират над своите опоненти, можем да твърдим, че в тази стратегия има известна логика.

Източник: БГНЕС/Люба Филипова

Най-хитър политически ход

Формацията може да бъде отличена и за начина, по който в рамките на кампанията извършва определени политически действия. Чрез тях тя печели дивиденти за себе си и нанася щети на своите опоненти. Именно по този начин беше направен и най-хитрият политически ход в кампанията – предложението за премахване на Паметника на съветската армия. То беше инициирано от ГЕРБ в най-удобния момент. Кметът на столицата Йорданка Фандъкова предизвика малка и добре контролирана политическа буря, като внесе искането за гласуване в общинския съвет. Чрез това действие партията на Бойко Борисов се позиционира като последователна пронатовска и проевропейска сила, докато в същото време нанесе и тежък удар по периферията на ПП.

Равносметка на кампанията на ГЕРБ

Важно е да отбележим, че пестеливата кампания на ГЕРБ не бива да се бърка със слабост. Напротив, тя се дължи на добре обмислена стратегия. За разлика от коалицията ПП-ДБ, формацията на Бойко Борисов не се нуждае от „победа на всяка цена“. Също така, при очакваната ниска избирателна активност и евентуални нови избори наесен, има всички шансове стратегията на ГЕРБ да се окаже печеливша в дългосрочен план.

ЧАСТ ВТОРА от Войната на щабовете може да прочетете тук:

https://idealisti.bg/c/statii-analizi-za-politika/147-voynata-na-shtabovete-koy-pecheli-i-koy-gubi-predizbornata-nadprevara-chast-vtora

Напишете коментар
Коментари: 4
1 Анонимен 08:48, 24 мар 23

Въпреки всичко, политиците ни отново има с какво да ни изненадат

2 Анонимен 10:24, 24 мар 23

ГЕРБ и ПП нямат място в българската политика,едните са мутри,другите предатели.Гербарите ограбиха страната за 13години-вижте болниците ,пътищата,образованието,селското стопанство,язовирите,горите,плажовете.Искате ли още от същото?А ПП докараха космически цени с 443лв за газ,за малко да ни пратят директно във войната,превърнаха националните интереси в просто бизнес.Искате ли още от същото?

3 Анонимен 12:10, 25 мар 23

Поне напишете, че е платена статия.

4 Hectorcet 01:11, 01 авг 23


Thank you, Ample info.
best ksa writing service pendrago writing service reviews writing a compare and contrast essay

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама