Войната между Байдън и Мъск ескалира

07:25, 08 фев 23 / Политика Шрифт:
Александър Димитров

Залогът е мястото в Овалния кабинет и пазар, надхвърлящ 1 трлн. долара

Преди време Илон Мъск беше отявлен поддръжник на Демократическата партия. Той подкрепяше администрацията на Барак Обама, чийто вицепрезидент по онова време беше настоящият държавен глава на Съединените щати Джо Байдън. Днес, няколко години по-късно, нещата са много по-различни. Свидетели сме на дълга и тежка битка, в която лидерът на свободния свят е в остър конфликт с най-влиятелния човек на нашето време. Диалогът вече не съществува, а политиките на президентската администрация за стимулиране на прехода към устойчиво енергийно развитие, вместо да помогнат, само засилват враждата между двамата. Как обаче се стигна дотук?

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Пандемията от Ковид-19

Първите пукнатини в отношенията на Мъск с Демократическата партия се появиха по време на пандемията от Ковид-19, когато милиардерът се противопостави на ограничителните епидемиологични мерки. Тогава той влезе в остър спор с губернатора на Калифорния и отвори фабриката на Тесла във Фриймонт въпреки съществуващата забрана, като заплаши, че ще напусне щата в знак на протест срещу рестриктивната политика на демократите – закана, която впоследствие изпълни.

Байдън: General Motors води EV революцията

Американският президент отговори, като удари рамо на един от конкурентите на Тесла. Той посети фабриката на Дженерал Мотърс (GM) в Детройт и заяви, че компанията води световната EV революция.[1] С изказването си Байдън предизвика вълна от подигравки по свой адрес в социалните мрежи и платформите за видеосподеляне, защото по това време безспорен пазарен лидер беше Тесла, китайските производители бяха в период на бързо увеличаване на производството, а за последното си тримесечие GM беше произвела в САЩ едва… 26 броя електромобили.

Снимка: ЕПА/БГНЕС

 Преместването в Тексас

Ответната реакция на Илон Мъск не закъсня. Той разпродаде цялото си лично имущество и прехвърли седалището на Тесла от Калифорния в Тексас, където новата гигафабрика на компанията беше в процес на изграждане. Причините за това действие бяха по-скоро икономически, тъй като то беше последвано от сериозна продажба на акции на Тесла от страна на милиардера. В резултат, той стана човекът, платил най-много данъци в историята на Съединените щати, но за сметка на това успя да спести повече от 1 млрд. долара, които иначе биха отишли в бюджета на Калифорния. Този факт едва ли се е понравил на политиците от Демократическата партия.

Байдън удари рамо на профсъюзите

Не след дълго президентът Байдън отново вбеси Мъск. Той организира среща за намаляването на емисиите, на която покани в Белия дом представители на всички големи автомобилни производители, с едно изключение – Тесла. На нея присъстваха изпълнителните директори на Форд, Дженерал Мотърс и Стелантис /част от чието портфорио е Крайслер/. Въпреки че по това време повече от 2/3 от електрическите автомобили в САЩ се произвеждаха от Тесла, Илон Мъск беше пренебрегнат, а липсата му беше широко дискутирана в медиите. Това беше пореден сигнал от президентската администрация, че в бъдеще традиционните производители на автомобили ще бъдат фаворизирани в борбата им с Тесла.

Според анализаторите в американските медии причината за това отношение се крие в профсъюзите, които са важни поддръжници на действащия президент и традиционни донори на Демократическата партия. Илон Мъск е неудобен за тях и демократите, защото открито се противопоставя на организирането на работниците на Тесла в синдикати. Той публично изразява позицията си, че ефективността на компанията му е многократно по-висока от тази на конкурентите му благодарение на редица причини, като една от тях е и липсата на профсъюзни организации в нея. А това е грях, който не може да бъде простен от либералите зад Океана.

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Мъск: Демократическата партия отиде прекалено наляво

Милиардерът, който винаги е определял себе си като центрист, даде знак за преминаването си в лагера на републиканците по възможно най-деликатния начин. Мъск качи на стената си в Туитър картинка, на която се вижда как през годините той стои почти на непроменена позиция в центъра, но за разлика от него либералите отиват прекалено наляво.[2]

По това време малко хора можеха да предвидят сериозната ескалация, която се задава.

Байдън не забеляза историческо постижение на Space X

Приблизително по същото време друга компания, свързана с Мъск, постигна исторически пробив. За пръв път от почти две десетилетия Съединените щати успяха да изведат астронавти в орбита без да разчитат на помощта на Русия. Това се случи благодарение на Space X, която изстреля космическата капсула Dragon със своята ракета Falcon 9. Мисията получи широко отразяване в международния обмен и беше окачествена като огромен успех от всички новинарски агенции. Мълчание запази само един човек – Джо Байдън, който видимо не успяваше да прикрие раздразнението си.

Покупката на Туитър и документите, свързани с аферата на сина на Байдън

Илон Мъск направи поредния си ход, като обяви, че купува Туитър с анонса, че иска да възстанови свободата на словото в платформата. Това е голям удар за Демократическата партия и президента, защото през годините Туитър фаворизираше либералните говорители и ограничаваше консерваторите. Милиардерът обаче не спря дотук и по време на частичните избори открито подкрепи републиканците, след което продължи враждебните си действия, като извади на показ кореспонденцията на Туитър с представители на Демократическата партия. От нея стана ясно, че платформата е получавала наставления да не допуска публикации, свързани с аферата на сина на Байдън.

Актът за намаляване на инфлацията

На 1 януари тази година в сила влезе Актът за намаляване на инфлацията. Той е в размер на 25 млрд. щатски долара и предвижда голяма част от тези средства да бъдат насочени за подпомагането на прехода към устойчива енергия. Според него купувачите могат да получат данъчен кредит в размер на 7500 долара при покупката на електромобил. Документът разделя автомобилите на две групи, като в първата влизат традиционните леки автомобили, които се класират за финансово подпомагане, ако цената им не надвишава 55 000 долара. Във втората група попадат SUV-та, ванове и пикапи, като при тях цената не трябва да надвишава 80 000 долара.

Първоначално се смяташе, че най-големият печеливш от Акта за намаляване на инфлацията ще бъде Тесла. Администрацията на Байдън обаче направи всичко по силите си да ощети компанията на Мъск и да подпомогне нейните конкуренти, като пренареди правилата по свой вкус. Първо, тя не призна Model Y на Тесла за SUV, въпреки че колата отговаря на всички технически изисквания за това. Така, при цена от 65 000 долара най-продаваният електромобил в света беше лишен от възможността да участва в разпределението на стимулите.

Наред с това администрацията направи и някои подаръци на конкурентите на Тесла. Автомобили на други марки, които видимо не са SUV, бяха признати за такива. Хибридите също бяха включени в списъка, въпреки че доказано замърсяват много повече от електромобилите. Оказа се също така, че обхватът на стимулите покрива не само територията на САЩ, но и цяла Северна Америка. Последното беше поредният подарък от администрацията към любимата компания на Джо Байдън – Дженерал Мотърс, чийто завод за електромобили се намира в ...Мексико. По този начин президентът на САЩ на практика ощети американските данъкоплатци, като стимулира с парите им икономиката на съседна държава. И всичко това с една единствена цел – да уязви Илон Мъск.

Ценовата война

Радостта на Байдън и профсъюзите обаче, се оказа преждевременна и много кратка. Тесла реагира бързо, като направи немислимото на пръв поглед. Тя свали цените на Model Y до 53 490 долара, а с включването на облекчението цената на флагмана на компанията спадна до 46 000 долара.[3] В резултат на това действие акциите на Тесла поскъпнаха с 60% само за три седмици, което е ясен сигнал какво мислят инвеститорите.

Така ударът на администрацията на Байдън избегна Тесла и се стовари с пълна сила върху традиционните производители на автомобили, които не са в състояние да издържат на дълга ценова война с компанията на Илон Мъск. Агресивният отговор на Тесла ги поставя в изключително тежко положение, тъй като те все още продават електромобилите си на загуба, но ако не намалят допълнително цените си, рискуват да не продават изобщо. Това ги поставя под силен натиск от две страни.

Първо, намират се от грешната страна на историята. Ограничените им печалби се дължат на свиващия се пазар на моделите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), което означава, че те са изправени пред перспективата в бъдеще да продават все по-малко автомобили с печалба и все повече – на загуба. В същото време, за да започнат масово производство на електромобили, те трябва да направят многомилиардни инвестиции за оборудването на нови производствени мощности.

Също така, традиционните производители на автомобили са в много по-лошо финансово състояние от своя конкурент. Макар че разполагат с достатъчно средства, за да оперират спокойно през следващите две или три години, GM и Ford имат изключително високо ниво на задлъжнялост – по около 110 милиарда долара за всяка от двете компании.[4] Високото ниво на дълг може много бързо да се превърне в голям проблем, особено в среда на високи лихви и спадащи продажби. За техен ужас Тесла се намира точно в обратната позиция. Компанията разполага с 21 млрд. долара в брой и почти никакъв дълг, а продажбите й нарастват средно с 50% на година.

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Залогът

Няма съмнение, че войната между Байдън и Мъск ще продължи да се води и занапред. Според прогнозите на някои анализатори след по-малко от десетилетие пазарът за електромобили ще възлиза на повече от 1 трилион долара. Интересите на президента и Демократическата партия са по-голямата част от този пазар да бъде заета от производители с профсъюзни организации. Ето защо, можем да очакваме, че и в бъдеще те ще помагат активно на традиционните производители на автомобили и ще се опитват да възпират възхода на Тесла.

В такава среда обаче, не можем да очакваме, че Мъск ще стои безучастен – това не е в неговата природа. Почти сигурно е, че той ще се опита да изхвърли демократите от Белия дом и да постави на тяхно място умерен републиканец. В този смисъл е малко вероятно Мъск да подкрепи Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ през 2024 година. По-скоро милиардерът ще заложи чиповете си или на губернатора на Флорида Рон ДеСантис, или на този на Тексас – Грег Абът. 

 

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Развръзката наближава

Днес двамата най-влиятелни мъже на планетата са изправени един срещу друг в битка с огромен залог – контролът върху пазар за 1 трлн. долара и мястото в Овалния кабинет. Единият от тях обаче заема много по-добра позиция от другия. Мъск стои от правилната страна на историята, докато Байдън се намира в залеза на своята кариера. А това означава, че присъдата вече е произнесена:

„Съжалявам, скъпи Джо, но ти отдавна загуби войната!“

 

[1] https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-24/biden-s-praise-for-gm-overlooks-tesla-s-actual-ev-leadership-kwdh01el?leadSource=uverify%20wall

[2] https://www.wsj.com/articles/elon-musk-tweeted-my-cartoon-woke-progressive-left-wing-media-right-viral-twitter-politics-culture-liberal-center-11651504379

[3] https://www.tesla.com/modely/design?redirect=no#overview

[4] Данните са взети от сайта Yahoo Finance https://finance.yahoo.com/quote/GM/balance-sheet?p=GM

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 18:51, 08 фев 23

Брилянтен текст, какъвто в България трудно може да се прочете! Аплодисменти!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама