Има интерес ремонтът на „Шишман“ да се провали

10:00, 15 юни 21 / София 25 4354 Шрифт:
Симеон  Иванов Автор: Симеон Иванов

Преди месец дългоочакваният ремонт на ул. „Цар Шишман“ в центъра стартира. Очаква се да продължи поне до Коледа, а жители на района да нямат достъп до топла вода до началото на есента, тъй като се налага подмяна на тръбите на улицата, някои от които са на повече от век. Прави впечатление, че дотук този ремонт протича по много по-далновиден начин, което се дължи предимно на активното и организирано гражданско участие на жителите и бизнеса в района.

Предвижда се обликът на улицата да бъде коренно променен, но паркоместата да бъдат запазени. Именно бъдещата визия и достъпът до ул. „Цар Шишман“ са сред основните аспекти, които будят интерес към ремонта, защото улицата е от символите на централната част и е любима на много столичани. В тази връзка от „Философия за София“ зададохме въпроса дали ремонтът на улицата ще се превърне във фиаско в стил „Граф Игнатиев“?

Философия за София: Ще се превърне ли ул. „Цар Шишман“ в поредното фиаско?

В търсене на отговор на този въпрос, както и на много други, разговаряме с Рубен Лазарев – собственик на емблематичната книжарница Elephant Bookstore на „Шишман“. Той е основател и представител на фейсбук групата „Ремонт Шишман“, която обединява живущите и работещите на улицата и играе ролята на буфер между техните искания, Столична община и изпълнителите на ремонта. Очаквайте скоро и втората част на разговора.

Дотук инициативата е успяла да прокара фундаментални промени – на ремонта да се използват прозрачни и полупрозрачни огради, за да не се нарушава изцяло работата на търговските обекти и да не се стига до фалитите, съпътствали ремонта на „Графа“; улицата да се затваря поетапно, т.е. само където се извършват ремонтни дейности (като друга грешка от ремонта на „Графа“ е отчетено пълното затваряне на улицата); поради ограничените паркоместа на улицата, живущите да имат възможността да спират и в съседните подзони.

За тези цели, през последните 2 години и особено интензивно през последните месеци, Рубен Лазарев и представителите на ул. „Шишман“ са били в постоянна комуникация с общината, институциите и всички замесени и засегнати от ремонта.

Има интерес ремонтът да не бъде изпълнен добре

Без да бъдем твърде критични, управниците на столицата направиха така, че от всеки ремонт да очакваме най-лошото. Логично, такива очаквания има и към ул. „Шишман“.

За Рубен Лазарев ремонтът на „Шишман“ за момента е без аналогия в центъра и протича добре, което води и до негодувание. Причината е, че някои политически групи биха могли да спечелятако ГЕРБ се провалят за пореден път и именно на това се надяват. Лазарев очаква в течение на ремонта да се повдигнат въпросите как са спечелени поръчките, как са разпределяни евросредствата и т.н. Според него това трябва да се разисква или преди, или след ремонта, защото иначе е контрапродуктивно и целта не е общественото благо, а преследването на частни интереси.

Не искам (бел. ред. ГЕРБ) да се провалят - тук няма значение кой ще изпълнява. Важното е накрая ремонтът да бъде успешен, като краен резултат и да мине по най-безболезнен начин за живущите и бизнеса“.

Когато логика престане да бъде движеща сила

С началото на ремонта бе организирана подписка сред живущите в квартала против възможността за разполагане на маси по тротоара и за сметка на паркоместата. Петицията бе провокирана преди всичко от страха, че „Шишман“ може да се комерсиализира прекомерно и да се превърне във втора „Витошка“, с целия съпътстващ шум, замърсяване и поток от хора.

Според Лазарев въпросната подписка е помогнала много в решаването на казуса с масите, който за момента изглежда приключен. По думите му е имало възможност петицията да бъде използвана и в инициатива тротоарите да останат високи, с идеята, че това ще предотврати изкарването на маси. В случая, обаче, желанието да се запазят старите тротоари е равносилно на саботаж, тъй като единственият компонент от крайния облик на улицата, който не подлежи на обсъждане, е настилката. Евентуално искане за промяна на планираните ниски бордюри би могло да доведе до това „Шишман“ да „осъмне на чакъл“ и общината да абдикира от ремонта, а такива случаи е имало в миналото.

Снимка: Личен архив

Не знам дали това временно движение за запазване на тротоарите беше целенасочена акция или не достатъчно добре обмислена гражданска инициатива. Не се получи благодарение на два много тежки аргумента. Първо, че текущият проект може да бъде спрян и това да се отрази на целия ремонт, както се случи на ул. „Иван Вазов“. Както и това, че нито високият, нито ниският тротоар са гаранция, че един ден ще се сложат маси. Има сериозни аргументи за начина на отводняване на улицата, след като ще имаме ниски тротоари и по тази важна точка в момента се работи.“

Шишман“ няма да бъде пешеходен, нито ще има маси, вместо паркоместа

Друга важна тема покрай ремонта бе дали улицата да се превърне в пешеходна. За тази идея настояваха от „Спаси София“ отдавна, като дори предложиха статистики и анализи в подкрепа на искането си. В крайна сметка се предвижда „Шишман“ да остане достъпен за автомобили и да се въведе ограничение от 20 км/ч, да се запазят почти всички паркоместа, ширината на бордюрите да остане сходна и животът на улицата след ремонта да продължи постарому. Важно е да се отбележи, че именно за това са настоявали болшинството представителите на района.

Рубен Лазарев е на мнение, че решението на Йорданка Фандъкова и инж. Ангел Джоргов (зам.-кмет „Обществено строителство“) на „Шишман“ да няма маси върху паркоместата е било нелесно, но правилно и мъдро, а живущите и голяма част от бизнеса са силно благодарни. Останал е неприятно изненадан от начина, по който последователите на „Спаси София“ са изразили отношението си към това решение. Смята и че реакцията към кмета по тази тема и най-вече към зам.-кмета инж. Джоргов в социалните мрежи е била незаслужена.

Лазарев подкрепя идеята на улицата да има маси, чак когато на хората от района е осигурена сигурност и базисните им нужди са гарантирани – създадени са паркоместа, има ефективен контрол над нощния живот, съществуват ясни и работещи регулации, а законите се спазват. Когато се решат всички тези проблеми и обществото има доверие в общината и институциите, тогава спокойно ще можем да говорим и за пешеходни зони, смята той. Развитите градове, които използваме за пример и на които искаме София да прилича, са изминали определен път и са решили определени проблеми преди централните им части да станат пешеходни, коментира Лазарев.

Градивна комуникация с общината – правилната стратегия

В основата на успеха на групата „Ремонт Шишман“ в прокарването на исканията стои подходът към общината и отговорните за ремонта лица. Рубен Лазарев забелязва, че много от гражданските обединения и отделни граждани залагат на агресия, хулене, плакати под прозорци и политиканстване пред екрана. Не това обаче намира за функцията на гражданското общество и правилната стратегия на комуникация. Според него трябва да се настоява по време на преговори, далеч преди решенията да бъдат взети, и то с ясни аргументи, предложения, решения, излъчени представители и ако се налага – с натиск. Именно така са постъпили той и другите от „Шишман“, като са останали в тясна комуникация с общината през последните две години, въпреки кадровите промени на „Московска“.

В наше лице от общината срещнаха хора, които не само са готови да отстояват правата си, но да го правят спокойно и с нормален тон. С такъв тип хора се комуникира по-лесно, съответно общината променя своята нагласа и започва да иска да комуникира с нас. Тонът сме го задали ние, а хората отсреща са го оценили и са започнали да бъдат по-отзивчиви. Някой ще кажат, че това е тяхна работа по принцип. Но какво правим ние като общество да им помагаме? Нещата винаги трябва да се разглеждат от двете страни.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама