Лицето на Facebook или какво ще се случи, ако мрежата престане да съществува?

Facebook има над 2 милиарда потребители. Това означава, че е поел информацията на  около 30 процента от населението на планетата, което го превръща в “първия дигитален мегаполис” според списание Economist. Притегателната сила на социалната мрежа се обсъжда от появата й през 2004, но от 2016 година, заедно с „Twitter“, тя се превръща в редовен протагонист в съвременната драма между публичност и интимност. Причината е недотам скромното признание, че двете са били платформи за политическа пропаганда и са спомогнали в наклоняването на везните в избора на американския президент. Дотук нищо ново- формиране на човешка нагласа през медиум от капитала на масовата култура. Но какво би станало ако Facebook спре да съществува?

 

Според експериментите на учени от Станфорд, Оксфорд и други авторитетни институции, стойността, която придаваме на социалната мрежа, е измамна. Или поне това показват резултатите на няколко хиляди потребители, наблюдавани по време на 1 месец въздържание. Данните сочат 23% спад в ползването на услугата след въздържанието и 5% все още неактивирани профили.  Въпреки оптимизмът им,  притегателната сила на виртуалната социализация и позитивите, които тя носи е трудно да бъдат пренебрегнати. Изпратените в „дигиталната пустош“  са по-неориентирани в актуалните събития от света, изоставени са от естествения си социален кръг, движещ се в обръча  „харесвам-споделям“. Те са нео-отшелници, хора без място, странни птици, изтръгнати от времето си. Но въпроса за същността на това огромно в мащаба си изменение бива сметен под килима на политическия контекст, в който социалните мрежи биват обсъждани.

 

Защо съм Facebook потребител? Какво ме прави гражданин на виртуалния мегаполис? 

В “Парадоксалното щастие” френският интелектуалец Жил Липовецки открива тревогата на съвременния човек в порочния кръг на вечно нарастващата консумация, забавление и стремеж към щастието, които само усилват да неудовлетворението от културата и обществото, в което човекът е принуден да живее. Социалната мрежа  се движи в същия порочен кръг на липса, която се опитваме да прикрием със свръх-употреба. Какво е нужно да вложим в социалната мрежа какво, за да получим удоволствие и щастие? Отговорът е на върха на езика- самото име на социалната мрежа го издава. Влагаме лицето си, което значи, че влагаме себе си. Но какъв е проблемът? Лицето ни присъства в какви ли не архиви, бази данни. Защо Facebook да е по-различен от някое друго хранилище?

 

Не жертва ли социалната мрежа най-първичната ни защита - тази на тялото? Все пак извън нея физическото тяло пази лицето ни, отбранява интимността и дома ни. Нещо повече- тялото носи интимността ни, отпечатва върху себе си нашите различности, странности и настроения. Парадоксално, липсата на тяло във Facebook превръща мрежата в публично пространство, в което обаче влагаме лицето си не като публично, а като интимно, частно. Създава се притеснително противоречие – ние ставаме интимни в публичното, което позволява на тревожността ни да нараства пропорционално с поканите за приятелство.  

 

Какво е решението? Ако социалната мрежа е публично пространство, виртуален мегаполис, то тя трябва да бъде законово регулирана, както подобава на всеки полис. Но нали у дома аз мога да бъда себе си, мога за момент да сваля социалната си маска и да съм неприкосновен? А Facebook e дом на моето лице. Да не би да надушвам цензура? В никакъв случай. Колкото повече социалната мрежа бива регулирана, толкова повече интимността бива освобождавана от тялото ни, от физическата реалност. Въпросът не е какво би станало, ако социалните мрежи не съществуваха, а в това как да върнем част от интимността си в реалността.  Мисълта на Джонатан Франзен е печално актуална 20 години по-късно:

При по-внимателен поглед, интимността се оказва Чешърският котарак на ценностите- не много субстанция, но много печеливша усмивка. [1]

 



[1] J. Franzen, Imperial Bedroom, New Yorker, 1998 (преводът мой.)

1 коментар
Виктор Кордон 12:45, 25 апр 19

Мисля, че привлекателността на социалните мрежи, и специално на Facebook, до голяма степен е в комфортната анонимност, която ни позволява да бъдем такива, каквито не сме и каквито искаме да бъдем - добри, умни, толерантни, смели, честни, красиви, способни, благородни. Тази анонимност ни дава възможност да бъдем експерти по всякакви теми и въпроси и да раздаваме компетентно мнение и съвети на непросветените. Тя ни позволява да казваме неща, които не бихме си позволили да изречем гласно в лицето на опонента, позволява ни дори да излезем извън общоприетите норми и рамки, което ни кара да се чувстваме дръзки и важни. Тоест социалните мрежи са един вид инструмент за избиване на комплекси, нещо като психовибратор за задоволяване на душевните ни нужди.