Добричлия съди Португалия за рекордните 1 419 000 евро заради незаконен затвор
17:14, 15 юли 15
25
922
Шрифт:
Кризата е шанс да се правят пари в затвора, смята капитанът Станимир Спергер, който е от Добрич, но сега е с австрийско гражданство. Той съди държавата Португалия за рекордните 1 419 000 евро. Това е най-високият иск за обезщетение в историята на Португалия.
„Властите в Португалия ме обвиниха на 2.10.2013, че съм откраднал яхта и ме отвлякоха в затвора. Заявиха, че моят договор от 5.06.2013 върху хартия, подписан от мен и собственика на яхтата за нейното прекарване от Бермуда до Португалия е бил разтрогнат с имейл на 7.08.2013. От този имейл, който не съм получил, започна цялата история. Цял свят знае, че имейл не може да разтрогва договори, написани на хартия. Съдебната система на Португалия обаче ме съди с факта, че може”, споделя капитан Спергер.
Това, което е трябвало да бъде транспорт на един ветроходен съд между архипелага Бермуда и град Порту по договор между собственика на яхтата и него се превърнало в един кошмар, където серия от събития довела до затвор за капитан Станимир Спергер.
Кошмарът му започнал в Лос Анжелис, САЩ, когато собственикът на яхтата, който е американски и финландски гражданин, я купил за 1 долар. Подписали договор на 6 юни 2013 г. Собственикът поканил капитан Спергер писмено с договор да прекара яхтата до Европа безплатно и сам. Застраховал обаче яхтата за един милион евро във Виена.
„Яхтата бе подготвена да потъне по 225 механични, химични, динамични, моторни, газови, електрични, електронни, навигационни, финансови, социални начина. Аз повиших един милион пъти моите усилия да ремонтирам яхтата за да не потъна. Инвестирах достатъчно пари и не потънах”, обяснява капитан Станимир Спергер.
Получил разрешение за отплаване на 8 август 2013 г. Изпратил съобщение за отплаването до “Доуро марина“ в град Порту, Португалия, че отплава без имейл, сателитен телефон, без т. нар. рутър. Обявил, че ще плава бавно от 30 до 50 дни. Плавал 56 дни. Описал 36 аварии, всяка от които била в състояние да го потопи. Справил се с всички, но петата буря на 1.10.2013 счупила автопилота. Подал сигнал за помощ. След 24 часа му се обадили от остров Грациоза и спасителният катер “Електра“ го извлякъл. Шестима полицаи го посрещнали на вълнолома. Арестували го още там с белезници по обвинение, че е откраднал яхтата. Това се случило на 2 октомври 2013 г., без да му бъде връчена заповед за арест от Интерпол или от местните власти. Обяснили му, че собственикът отправил обвинение на 20.09.2013 във Финландия, че Станимир му е откраднал яхтата в Бермуда. Българинът споделя, че след освобождаването му от затвора търсил заповедта за арест, но така и не я открил. „Интерпол Португалия няма такава заповед. Има само един електронен номер”, обяснява капитанът. „Това оначава, че аз бях отвлечен на 02.10.2013 без заповед за арест на Интерпол или национална на Португалия”, обяснява Спергер. На следващия ден съдия следователка го вкарала в затвора по обвинение, че е откраднал яхтата в Португалия. Служебният адвокат отказал да го защитава. „Общо 451 адвокати отказаха да ме защитават. Те не ми казаха, че, според параграф 31 от Конституцията, невинните ги пуска Върховния съд по дело наречено “хабеас корпус – вземи тялото“ от затвора. Аз намерих сам параграфа”, разказва капитанът. Пред прокурор собственикът на яхтата заявил, че е разтрогнал договора с имайл на 07.08.2013 г. „Имайлът няма абсолютно никаква стойност в съда”, подчертава добричлията.
Той пребивавал в затвора от 02.10.2013 до 31.03.2014 г. - 181 дни или 4344 часа. “Бях задържан очевидно беззаконно за 181 дни. В затвора преживях унижения и бях принуден да стоя в една килия с 5 човека, където трима пушеха непрекъснато. Там бях ограбен”, споделя Станимир.
След освобождаването си той живее на остров Терсейра, Португалия, където е и затворът. Започнал делото за обезщетение на 27.03.2015 год. Прокурорът бил предупреден, че ако изтърве срока за протест срещу неговия граждански иск, държавата трябва да плаща. Срокът за протест изтекъл на 6 май 2015 г., а прокурорът внесъл протеста на 8 май 2015. „Той закъсня, загуби процеса. Аз спечелих. Португалия трябва да ми плаща 1.419.000,00 евро. Това е най–голямото обезщетение в историята на Португалия”, споделя Станимир.
Проблемът е, че нито един от 451 адвокати иска да го представлява в делото срещу Португалската държава.
Станимир е роден през 1952 г. във Варна. През 1986 г. разкъсал “Желязната завеса“ и избягал в Австрия. Оженил се за богата, 30 години по–възрастна от него австрийка, на която бил единствен наследник. След 15 години брак, тя починала през 2003 г. Водил с години ожесточени съдебни процеси в Австрия, за да получи наследството си. Напуснал Австрия. Казва, че е гражданин на света. Занимава се с уиндсърфиг и ветроходство от 1979 г. Капитан със свидетелство за правоспособност до 10 бруто регистър тона и двигател до 80 конски сили за море от 02.07.1979 год. Прекосявал е четири пъти Атлантика, единият път сам. Плавал е общо 17.341 морски мили.
Решил е, ако му бъде връчена наградата „Златният глобус Кор Кароли“ за 2015 год. да дарява в бъдеще по 10.000,00 евро от обезщетението. Искам да помагам на други, бедни хора, капитани и тн. явно незаконно в затвора в Азорските острови, Португалия, България и тн. за да направят големи пари. Хиляди моряци плават годишно от запад на изток през Азорските острови за Европа и някои от тях се приземяват невинни в затвора.
Добави коментар