Столичани ще плащат повече за парно, въпреки кратката зима
20:50, 23 юли 15
25
501
Шрифт:
Причината за това е новата методика на отчитане. Според нея в София отчитането на парното е на базата на миналогодишното потребление, но вноските се разпределят относително равномерно през годината. Целта на методиката е да няма големи изравнителни сметки след края на отоплителния сезон.
Екипът на София topnovini.bg се свърза с една от големите фирми за топлинно счетоводство в София – Tehem. Дружеството има повече от 100 хил. потребители в столицата. Поискахме да разберем какви са цифрите в техния доклад за последния отоплителен сезон.
Според изчисленията на Tehem този период е бил по-скъп за клиентите им от предходния. За дружеството тези резултати се дължат на по-дългия отоплителен сезон, както и по-високото потребление на клиентите им в София.
От дружеството представиха разходите на клиентите си на базата на квадратурата на апартаментите в столицата. Според тях средният разход на живеещите в тристаен апартамент за този отоплителен сезон надвишава 1100 лв.
С 25 хиляди са повече клиентите /94 059 домакинства/, които имат сума за получаване след дяловото разпределение за изтеклия отоплителен сезон, в сравнение с тези, които имат сума за доплащане /69 058 домакинства/, посочват от дружеството.
Читател на София topnovini.bg, който поиска да остане анонимен, се оплака от това, че три апартамента в жилищната му кооперация не са получили изравнителни сметки. Той е получил сметка, според която има сума за получаване от топлофикационното дружество.
„Трябваше да ми върнат около 38 лв., но това беше преди да отчетат останалите три апартамента в сградата. След като ги отчетоха получих писмо, че трябва да доплащам“, каза той.
От Tehem разясниха, че от момента на получаване на фактурата започва да тече 30-дневен срок, в който гражданите могат да обжалват сметките си. За да се предотвратят такива случаи, се въведоха някои промени в наредбата, които засягат именно хората, които не са осигурили достъп на фирмата за дялово разпределение. Според тях за тези жилища ще се начислява консумация на топла вода от 140 литра на човек на денонощие, което означава 4 кубика. Ако се окаже обаче, че сумата от водомерите на всички във входа е по-малка от общия водомер, тогава на неотворилите ще плащат по 280 литра на човек на ден. Това важи за абонатите с повреден или манипулиран водомер. Те обаче няма да могат да намалят сметката си, защото не могат да ги обжалват.
След като изтече единият месец за обжалване пред топлинните счетоводители и те нанесат съответните корекции, сметките се предават на топлофикациите, които ги фактурират и разпращат на клиентите. След тази дата на неосигурилите достъп до жилищата си е даден още един шанс – ще имат близо три месеца да си поръчат допълнителен отчет. До промяна на сметката им обаче може да се стигне, само ако се съгласи мнозинството от съседите им. Причината е, че промяната на една сметка води до промяна на всички останали.
Тъй като на промените не се дава достатъчно гласност, много от клиентите на топлофикационните дружества не знаят за тях. Това означава, че ще плащат повече от колкото са изразходвали.
Още преди месеци от Асоциацията на топлофикационните дружества настояха да има регламентирани повече варианти за начина на отчитане и разпределение на топлоенергията, тъй като в сегашната наредба има пропуски. Това ще даде повече свобода на етажните собственици сами да избират по какъв начин да бъде отчитана и разпрделяна енергията и ще има повече справедливост за абонатите.
Добави коментар