Народното събрание избира нов омбудсман
07:30, 30 юли 15 / Политика
25
422
Шрифт:
Тя е 9-членна и в нея влизат по един депутат от всяка парламентарна група, както и един, който не членува в такава. Председател е Евгени Стоев (ГЕРБ). Членове ѝ са Геогри Търновалийски (БСП), Хюсеин Хафъзов (ДПС), Иван Иванов (РБ), Валентин Касабов (ПФ), Стефан Генов (БДЦ), Миглена Александрова ("Атака"), Иван Иванов (АБВ) и Анна Баракова.
Процедурата за избор на омбудсман е предвидена за началото на днешното заседание на парламента. Двамата кандидати ще бъдат представени накратко от политическите сили, които ги издигат и ще се проведе дебат в пленарната зала. След това следва важната изборна процедура. Всеки народен представител ще участва във вота в импровизираните секции в зала "Запад" на парламента.
След като всички присъстващи народни представители гласуват, деветчленната комисия, която беше избрана за провеждане на тайното гласуване за омбудсман, ще започне същинската си работа. Председателят й Евгени Стоев от ГЕРБ, в присъствието на всички членове, ще преброи гласовете за Константин Пенчев и Мая Манолова и ще обяви резултата от трибуната на парламента. За да бъде избран, бъдещият омбудсман трябва да е получил повече от половината подадени гласове.
Омбудсманът е застъпник за правата на хората и пазител на обществения интерес.
Той е висш и независим конституционен орган, който се избира от Народното събрание за срок от пет години.
Омбудсманът е независим в своята дейност и се подчинява само на Конституцията, законите и международните договори, ратифицирани и влезли в сила за Република България.
Омбудсманът се застъпва с предвидените в Закона за омбудсмана средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги.
Всеки гражданин може да се обърне към омбудсмана с жалба или сигнал срещу работата на държавните и общинските органи и техните администрации;
Може гражданите да се обръщат към омбудсмана във връзка със сигнали за лицата, които предоставят обществени услуги, като например топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др.;
Жалби се приемат и срещу администрацията на съдебната власт – например, когато неоправдано се бавят и не се решават с години съдебни производства.
Добави коментар