Движение "Сила": Монополът е виновен за високите цени на горивото у нас
21:04, 19 авг 15
25
470
Шрифт:
Според него основният проблем у нас е свързан с високата надценка, която „Лукойл“ добавя под формата на пътнотранспортни разходи. Горивото в България пристига с танкер директно в рафинерията Бургас, където след обработка се разпространява чрез камиони по бензиностанциите в страната.
"В другите държави, където транспортът е по-скъп, цената на горивото е по-ниска. В Европа голяма част от горивата се прекарва с влакове и камиони“, обясни Желязков.
По думите му монополистът на пазара е „Лукойл“. Цените на горивата, които изкупува, отдавна не са предоговаряни, а цената им е висока. Това се случвало при условие, че „Лукойл“ доставя гориво на себе си.
"Качеството на бензина и дизела се проверява в специална лаборатория, която отново е собственост на дъщерна фирма на „Лукойол“. С две думи монополистът упражнява контрол на качеството сам на себе си“, казва Желязков.
От Гражданския съюз "Сила" все още не обмислят да бъде организиран протест срещу високите цени на горивата.
София Topnovini.bg потърси енергиен експерт, който е пряко ангажиран с контрола на горивата у нас. Той пожела анонимност, тъй като в момента тече секторен анализ от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и не може да направи изявления, свързани ценообразуването.
„Горивата се продават на пазара с акцизи, данъци и всички начисления върху тях. Хубаво е да сравняваме производствени цени и да правим хипотетични изводи“, каза той.
По думите му суровината винаги е от ключово значение, но той онагледи ситуацията в България и цените на бензина и дизела с един израз.
„Ако един търговец продава краставици и може да ги предлага за 2 лева, не го питайте защо не ви ги продава за 1 лев“.
Добави коментар