Горивата в България трябва да поевтинеят с 15-20%, изчисли икономист
18:06, 20 авг 15
25
511
Шрифт:
Изказването му е във връзка с данните от Европейския енергиен портал, които сочат, че в България цените на дизела преди облагането му с акциз и ДДС са най-високи в Европейския съюз.
По думите му щом петролът поевтинява с повече от 50%, това трябва се случи и с крайния продукт. Според Гълъбинов някои хора ще опонират на аргументите му с това, че съществуват дългосрочни договори за тези цени. Гълъбинов е на мнение, че дори при контрактите, които са свързани с доставка на гориво в рамките на два дни, също са наблюдавани процеси на сериозно понижение в някои отделни случаи.
„Със сигурност суровината, с която работи „Лукойл Нефтохим“, е поевтиняла с повече от 50%“, убеден е експертът.
На въпрос каква е причината горивата у нас да поддържат високите си цени, Румен Гълъбинов посочи, че в България е необходимо да бъде създаден държавен орган, който да регулира търговията с горива. „У нас си имаме Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Такъв орган за регулация на цените не съществува за нефта и продуктите, произведени от него“, отбеляза експертът и допълни, че не е сигурен дали това единствената причина за тенденцията у нас.
Възможно било цените на бензина и дизела да са свързани с високата стойност на природния газ, която получаваме от Русия. Той е предназначен за индустриални и битови нужди.
Попитан дали е възможно да се търси решение за високите цени на горивата чрез внос от чужбина, Гълъбинов се съгласи, че това до известна степен би могло да реши проблема. „В Румъния например някои нефтени продукти са по-евтини“, посочи Румен Гълъбинов и обясни, че би било добре да се внесат горива от страни от ЕС, тъй като върху тях няма да се начислява мито. Австрия например също държи ниски цени, но трябвало да се пресметне дали е изгодно за нас от гледна точка на транспортните разходи.
Добави коментар