Още 3 специализирани кораба може да помагат за поддържане на р. Дунав

13:54, 21 авг 15 25 353 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) реализира успешно проект „Подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по река Дунав“, финансиран по ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. Изпълнените дейности, доставки и ползи от проекта бяха представени днес от изпълнителния директор на Агенцията инж. Павлин Цонев на заключителна пресконференция.

Общата стойност на проекта е близо 3.5 млн. лв. В неговия обхват са изградени девет нови автоматични станции в българската част на река Дунав, които отчитат температура на водата, скоростта на вятъра, атмосферно налягане, видимост и др. данни. Информацията е достъпна онлайн и се визуализира на електронни табла от Ново село до Силистра, отчете инж. Цонев.

Изработени и доставени са 160 плаващи светещи буйове, 980 несветещи брегови знаци и 20 светещи фарове със система за мониторинг. Тази дейност от проекта ще подобри и модернизира системата за навигация в българския участък на реката, увери инж. Цонев.

До края на годината се очаква поставянето на всички брегови знаци и фарове, а броят на монтираните плаващи буйове ще се извърши спрямо навигационната обстановка.

Опорната GPS геодезична мрежа по българския бряг с изградени 198 нови точки с подземен център в близост до българския бряг на река Дунав е друг компонент, чрез който ще се подобри точността на измерванията.

Предстои и доставка на специализиран хидрографски кораб, вкл. лодка за хидрографски измервания в плитчини и тесни участъци, което е от особено значение в моменти като настоящия, коментира инж. Цонев.

Сега ИАППД разполага само с кораба "Вит", който почти безспирно кръстосва разстоянието от Сомовит до Силистра. Обстановката продължава да е усложнена поради слабия воден отток.

"Нивата са ниски. Липсват трайни валежи във водосбора на река Дунав. 2 800 куб.м/сек. са водните количества, които преминават в района на Русе. Толкова ниски количества е имало през 2003 г. Поради това и идват критичните моменти, които затрудняват корабоплаването. Доскоро имаше сериозни проблеми в това отношение и в унгарския, и в сръбския участък", коментира още инж. Цонев.

Той уточни, че вече има техническа подготовка за кандидатсване с проект в новия програмен период, за нови два специализирани маркиращи кораба.

"Важното е да имаме собствено техническо средство, което да извършва и превантивно драгиране, преди т.нар. критични моменти", каза още изп. директор на ИАППД.

От "Морска администрация" потвърдиха, че към момента обстановката продължава да е сложна. Няма изчаквания на кораби, собсвениците се съобразяват с наложените ограничения на габаритите и разпределят товарите си.

Участие в събитието взеха още заместник-областният управител на Русе Явор Янчев, заместник-кметът Димитър Наков, зазаинтересовани от проекта страни от държавни институции, свързани с корабоплаването по река Дунав и частният сектор.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама