Сметната палата: Спешната помощ се нуждае от спешна помощ
12:07, 28 сеп 15
25
567
Шрифт:
Одиторите са констатирали, че дейността по оказване на достъпна, качествена и своевременна спешна медицинска помощ не е ефективна и ефикасна.
Основните изводи са, че проблемите при спешната помощ се повтарят и са създадени предпоставки за забавяне на наложителните реформи в системата, сред които е трудният достъп на населението до спешната помощ.
По данни на Министерството на здравеопазването приблизително 58 на сто от населените места в страната са с време за достъп до филиал за СМП до 20 минути, а около 15 на сто от населените места са с време за достъп в диапазона над 30 минути. Обслужваното население в населени места, разположени в труднодостъпни и отдалечени райони, е около 211 000 души или 3 на сто от българските граждани и там често е проблем достигането на екипи на спешна помощ.
Недостатъчен е интересът на лекарите без специалност да специализират „Спешна медицина“. Заплатите са неадекватни и недостатъчно мотивиращи за рисковите условия на труд и високото напрежение,установили още проверяващите.
Разходите за спешната помощ нарастват значително за одитирания период -докато през 2010 г. са изразходвани 76.9млн.лв., за 2014 г. разходите възлизат на 122.6 млн. лв. или нарастването е с 60 на сто.Липсват обаче правила за определяне на критерии за оценка на ефективността на разходите по програмата. Не е създаден и механизъм за планирането им.
Специализираният медицински транспорт и апаратурата, необходими за оказване на спешна медицинска помощ, са морално и физически остарели, което създава рискове за оказване на адекватна медицинска помощ. Няма разработени програма и единни критерии за тяхното обновяване. Не са разчетени достатъчно средства за обновяване на медицинския транспорт и апаратурата.
Не е решен проблемът със собствеността на сградния фонд. Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 действа, но трябва да бъде доразвита.
В дежурните екипи на тел. 112 няма медицински лица или нормативно приети критерии за разграничаване на спешните от неспешните повиквания. Независимо от предприетите действия от Министерството на здравеопазването във взаимодействие с Министерството на вътрешните работи са създадени предпоставки за допускане на грешки при предаването на повикванията към ЦСМП.
Липсва свързаност между информационните системи на ЦСМП и лечебните заведения и поради това не е възможна връзка в реално време между лекарите от спешната помощ и дежурните лекари в лечебното заведение.
Нарастват случаите на неудовлетвореност на пациентите от оказаната им помощ.
Броят на изпълнените повиквания като основен показател за дейността на ЦСМП остава постоянно висок, наблюдава се увеличение на повикванията.
От Министерството на здравеопазването са предприемани действия, в резултат на които нараства значително бюджетът за издръжка на дейността, увеличени са работните заплати на специалистите в системата, но те остават неадекватни спрямо тези в останалите лечебни заведения.
Сметната палата дава 14 препоръки на министъра на здравеопазването.
Добави коментар