Митрополит Николай благодари на Бойко Борисов за реакцията спрямо Вартоломей
15:42, 12 ное 15
25
364
Шрифт:
Според пловдивския владика "не можем да се сърдим на някой, който ни е засвидетелствал неуважение, защото той просто е видял, че ние не уважаваме себе си".
Дядо Николай припомня, че Вартоломей гостува в Пловдивската епархия през юли 2010 г. и тогавашното му посещение е било коренно различно. "То беше различно, защото от началото до края си това беше среща на двама православни епископи, на представители на две братски православни църкви. То беше църковно посещение, което не си поставяше никакви други цели и амбиции освен съвместната братска молитва и чистото духовно общение. Организирано и уточнено до последния детайл между представители на църквите; включително с предварително разменени текстове на приветствията; без никакви намеси от страна на светски органи и организации или опити от страна на такива организации да използват посещението за други, различни от църковните, цели", категоричен е митрополитът.
Според владиката главните двигатели на сегашната, според него прибързана визита на вселенския патриарх в София са били светски кръгове, представители на светски организации и частни лица. "Както и да бяха облечени в думи техните намерения, то последващите събития ясно показват, че инициаторите вероятно са имали не толкова духовни, колкото политически цели", убеден е Николай.
"Иначе казано, Българската православна църква беше принудена, включително медийно, да отправи покана за едно посещение, за което ние изначално знаехме, че не е подготвено както трябва. Както и знаехме, че в момента между Българската православна църква и Вселенската патриаршия има някои открити въпроси, за чието отстраняване е необходимо малко време, такт и спокойствие. И на първо място междуцърковен диалог, в който, заради неговите възможни международно-правни измерения, в никакъв случай не трябва да бъде ангажирана светската власт", казва още пловдивският владика.
Митрополит Николай определя като "богохулно" определянето на Вартоломей като "папата" на Източната църква или "главата на православието". "Това показва едно дълбоко неразбиране на съборния характер на православната църква, в основата на който е залегнал принципът на абсолютното равенство между патриарсите, никой от които няма повече права в сравнение с останалите", твърди той.
"Вярвам, че Бог допусна тези неприятни инциденти при посещението на дълбоко уважавания и почитан от нас архиепископ на града Константинопол, за да разтърси някои хора и да им преподаде определени уроци. Щом Бог е допуснал това, значи е за добро", завършва пловдивският митрополит.
Добави коментар