Комплексна концепция за работа с деца, родители и педагози ще намалява ранното отпадане от училище на ромите

16:21, 15 ное 15 25 664 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Международно дружество „Елиас Канети“ проведе в Русе първата среща по проект "Language Аgainst Dropout (LAD): Език за превенция на отпадането от училище" (Обучение по български език като втори език за деца в предучилищна възраст и първи клас) по програма Еразъм+ на ЕС.

Основната цел на LAD проекта е създаването на научно обоснована и практически апробирана цялостна концепция за обучение на деца с майчин език, различен от българския, която да допринесе за тяхната оптимална езикова подготовка и успешен старт в училище.

МД „Елиас Канети“ е домакин на срещата и водеща организация на проекта. В срещата участваха партньорите на дружеството от България, Румъния и Германия – Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий”, Русенски университет „Ангел Кънчев“, Colegiul Naţional Pedagogic „Constantin Brătescu”, „Амалипе – Център за междуетнически диалог и толерантност“, ОУ „Ангел Кънчев”- Русе, ОУ „Алеко Константинов” - Русе, ЦДГ „Червената Шапчица” - Русе.

„Проектът дава възможност за обмяна на опит от Германия и Румъния. Благодарение на това, в рамките на дейностите по него се разработва и модел за работа със семейства, за който вече са натрупани множество материали. Педагозите също ще получат допълнителна квалификация в тази посока“, отбелязаха д-р Анастасия Новикова и Нина Александрова.

„Проектът е насочен към ромското малцинство, за което е най-характерно отпадането от училищната система. Той е 3-годишен, като през т. г. ще бъде разработвана концепцията в две основни направления – обучение и мотивация и работа с родители. След това, от началото на следващата учебна година, тя предстои да бъде апробирана в детската градина и двете училища в Русе. Като резултат, готовата концепция ще бъде приложена още в Хасково, Сливен, Шумен и Видин. Целта е да се намери начин да се мотивира тази целева група, която е с друг майчин език, да посещава училище още от първи клас“, сподели председателят на МД „Елиас Канети“ проф. Д-р Пенка Ангелова.

Ваня Димитрова от „Амалипе“ сподели, че вече са разработили подобни концепции за работа с родители и с деца от втори до четвърти и от пети до седми клас.

„Работим с деца, родители и учители в 190 училища в цялата страна. Основно, работата ни е насочена към намаляване отпадането на учениците от образователната система, намаляване на броя на отъствията и повишаване на успеха. Създали сме и ученически парламенти, в които са най-изявените деца, които са допълнително ангажирани в учебния процес. Оформили сме т. нар. СИП на етносите, в рамките на който децата се ангажират с извънкласни дейности (песни, танци, рисуване) и по този начин ги привличаме да остават в училище. Създали сме и над 140 родителски клуба, които подпомагат работата на деца и учители. За голяма част от родителите образованието не е висока ценност в семейството и затова работата с тях е от голямо значение“, каза още тя.

Димитрова уточни, че с училищата, в които работи „Амалипе“, отпадането от образователната система е намаляло от 15 до 0.49%.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама