Директорът на ПГЕЕ "М. В. Ломоносов" с поздрав за 56-тата годишнина на горнооряховското училище
17:03, 23 ное 15
25
658
Шрифт:
Всички знаем, че образованието има изключително голяма роля за формиране и развитие на личността, което натоварва с извънредно големи очаквания и всяка образователна институция. В тази посока ПГЕЕ може да претендира за иновации в образователните си политики, адекватни на тенденциите в европейския контекст, но и изключително автономни в специфичната си сфера на дейност - професионалното образование и обучение.
Според Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015-2020 г. целта на това образование е да се осигурят висококвалифицирани кадри за бизнеса, да се преодолее ранното отпадане от системата на образованието на децата, както и да се даде възможност на възрастни да получат квалификация по определена специалност, за да се реализират на пазара на труда.
В Стратегията е отделено внимание на осигуряването на качествено и ефективно професионално образование и обучение чрез работа, което се осъществява чрез партньорство между професионални училища и един или няколко работодатели.
Така успоредно с подобряване на практическата подготовка да се постигне и повишаване на адаптивността и възможностите за заетост на обучаваните. Да се създадат и предпоставки за подобряване на материалната база за подготовка, която да бъде съобразена със съвременните изисквания за обучение по съответната професия.
Част от стратегията е и усъвършенстване на системата за валидиране на знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално обучение и самостоятелно учене. Предстои да се въведе кредитна система в професионалното образование за улесняването на трансфера, признаването и натрупването на индивидуални резултати от ученето.
Стратегията предвижда осигуряване на леснодостъпни и висококачествени услуги по кариерно консултиране на учениците. Предвижда се и въвеждането на „защитени“ професии, което също ще бъде мярка за удовлетворяване на потребностите от работна сила. Стратегията е съобразена с целите на Стратегията „Европа 2020“, както и с програмата “Наука и образование за интелигентен растеж”.
Смело мога да заявя, че нашата гимназия е готова да посрещне всяко едно от предизвикателствата на тази нова програма. През тези 56 години училището неизменно е вървяло по този път - да създава условия за развитие и формиране на умения, които да направят неговите ученици добри специалисти във всички области на националното стопанство.
Мисля, че Професионална гимназия по електротехника и електроника „М.В.Ломоносов” отговаря на тази рамки и доказателство за това са достойно изминалите 56 години, оставили ясна следа в историята на образованието в България.
Училището работи отдавна по различни програми на МОН и осъществява държавните политики в сферата на образованието. Това определя и участието ни в проект „Нова възможност за моето бъдеще” на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” - „Създаване на система за идентифициране и признаване на неформално придобити знания, умения и компетентности”.
Четири поредни години в резултат на спечелени eвропейски проекти по програмите „Учене през целия живот” и „Еразъм+”, дейност Мобилност, ученици от гимназията провеждат своята практика в държави от Европейския съюз - Италия и Великобритания. Успешно приключихме проект на МОН - „Ученически практики”.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на ОП „Развитие на човешките ресурси” и е съфинансиран от европейския социален фонд на ЕС. Участваха 117 ученици, които в реални работни условия развиват и усъвършенстват своите професионални умения, прилагайки наученото в часовете по професионална подготовка.
Тази форма на обучение е предпоставка за подобряване качеството на професионалното образование, улеснява прехода на учениците от училище към пазара на труда или висшето образование, съдейства за изграждане на стабилни партньорства между професионалната гимназия и бизнеса и води до увеличаване на броя на учениците, които си намират работа непосредствено след дипломирането.
23 групи приключиха своята работа по проект "Успех": Театър 220; Компютърна машинопис и стенография; С нож и вилица в Европа; Млад приложник с роботи; Приложна електроника; Приложна електроника за начинаещи; Зелени човечета; Театър на английски език; Да съхраним духа на българските традиции; Ремонт на битова техника; Дигитални компетентности при изчертаване на обекти; Чиста енергия; Фитнес; Спортувай на открито; Тенис на маса; Приложна фотография; Комбинаторика в шахмата; Математика+; Здраве; Риболов.
В училището са осигурени максимално добри условия за работа и провеждане на модерен образователен процес. Броят на компютърните ни кабинети е десет – модерни и добре оборудвани зали. Училището разполага и с нови модерни работилници - две по аналогова и цифрова схемотехника и една по контрол и диагностика и микропроцесорни системи, както и със специализирана работилница по заваряване. Физкултурният салон е изцяло реновиран и съобразен с най-модерните изисквания за спортни съоръжения от подобен характер.
Онова, което превръща нашето училище в специално образователно средище е, че за нас общообразователната подготовка винаги е била и ще бъде основата, върху която се изгражда широка обща култура, придобиват се интелектуални умения и социални компетенции, необходими на младите хора за активен живот в динамично променящото се общество.
Това базисно усилие заедно с постоянната ни грижа за подобряване на качеството на професионалното образование и обучение превръщат ПГЕЕ в училище, което задава нови хоризонти, реализира мечти и изгражда личности.
Честит празник на всички, които се чувстват свързани с нашето училища!
инж. Филип Филипов, директор на ПГЕЕ
Добави коментар