Обществените велосипеди в столицата ще са денонощни, търси се концесионер
15:31, 14 яну 16
25
335
Шрифт:
През цялата седмица дълги дебати имаше и в постоянните комисии, където предложението беше обсъждано нееднократно. В комисиите бяха променени и много от първоначалните параметри на концесионните условия.
Ще бъдат монтирани 33 велостоянки
Концесията предвижда монтирането на 33 велогардероба в столицата. Това са стоянки за колела, които ще съберат общо 400 велосипеда.На всяка стоянка ще има по 12 колела и няколко свободни места, за да могат гражданите да взимат колело, с което да се придвижват и после да върнат на някоя стоянка.
В концесионния договор се предвижда и възможността за поставянето на още 15 стоянки, което е съвсем прясно решение, тъй като в първоначалната идея беше да са само пет.
30 минути безплатно, след това цената ще нараства
Предвиден е гратисен период за ползване, който е 30 мин. След това таксата за първия час трябва да е не по-висока от цената на едно пътува с градския транспорт – 1 лв. Цената за следващите часове ще се увеличава прогресивно – за втори час не може да надхвърля два пъти цената на билетчето, за третия час – три пъти и така за всеки следващ час.
Ще има приложение с местата на велостоянките
На фирмата концесионер е възложена и задачата да направи приложение за телефони, което да упътва колоездачите до най-близкия велоградеров. В приложението ще има и карта с обозначените места, където има стоянки. Това също не бе предвидено в първоначалния план на услугата.
Концесионерът ще бъде задължен и да монтира информационни табели на всеки велоградероб с мерки за безопасност при каране на колело.
Всеки ползвател на услугата ще има застраховка
Това, което също беше добавено през тази седмица в доклада като задължение на концесионера е на всеки ползвател на велосипедите да бъде осигурена застраховка живот. Тя ще важи и в случай, че с някой от водачите причини ПТП и по негова вина пострада друг участник в движението.
Колелата ще се ползват цяла година, денонощно
Един от основните въпроси, по които днес общинарите дебатираха беше свързан с работното време на велостоянките. Първоначалната идея беше те да работят от 07:00-19:00 часа, от април до октомври.
Това обаче предизвика недоволството на групата на БСП. Зам.-председателят на общинския съвет Милка Христова заяви, че по този начин задълженията на концесионера се свиват до минимум. Тя подчерта, че никъде в Европа няма подобно работно време за такива общински услуги. За това Христова предложи на съветниците да се премахне работното време и сезонността на услугата и като колелата да могат да се ползват 24 часа, 365 дни в годината.
Предложението на Христова беше прието с пълно мнозинство
Концесията предвижда още частна фирма да обслужва и поддържа услугата, като срещу това има право да рекламира на 150 места в града. Фирмата ще трябва да плаща и концесионна такса от минимум 93 хил. лева на година. Първите шест месеца след подписването на договора тя ще трябва да направи всички инвестиции по създаването на стоянките и покупката на велосипеди. Предложеният срок за договора е от 8 до 12 години.
Дълги бяха дебатите за концесията
Големият дебат сред общинарите дойде след изказване на общинския съветник и експерт по финансите Стоян Александров. Той обясни, че направеният финансов-икономически анализ в концесионния договор не е рентабилен за общината. По думите му така изготвеният анализ, давал стимул на концесионера да печели не от отдаването на велосипеди, а от реклама. Александров предложи на кмета Йорданка Фандъкова да я срещне със светила в тази област, които безплатно да дадат консултация кое трябва да се поправи в условията към концесионера, за да може общината да е на печалба.
„Съгласих се с това да бъде направена консултация с учени професори от университетите за някои детайли по финансовия-икономически анализ и ако се прецени, че има резон да има някаква промяна, това може да стане веднага на следващата сесия, докато се подготвя документацията за обявяване, което няма да стане в следващите две седмици", каза по-късно пред журналисти Фандъкова.
В дебата се включиха и от Реформаторския блок
В дебата се включиха и от Реформаторския блок. Трайчо Трайков заяви, че също има резерви към финансово-икономическите анализи на концесионния договор, но в крайна сметка подкрепи идеята.
„С тази концесия трябва да се реши въпросът с незаконната реклама в София, ако тя наистина се обвързва с велосипедите. При проверка, която направихме в последната седмица се оказа, че никъде в Европа рекламата не се обвързва с велосипедна услуга“, заяви и Калоян Паргов от БСП. В отговор столичният кмет каза, че „не е разумно точно БСП да повдига въпросът за рекламните елементи“.
„Самите представители на партията предлагаха да остане броят рекламни елементи -300, а ние положихме усилие той да бъде намален на 150. Така че хем да има интерес от страна на инвеститорите и да не осейваме града с рекламни елементи“, отсече Фандъкова.
Вече има инвестиционни предложения за проекта
Кметът посочи, че всички в последния месец са били разгледани 17 предложения за промени по доклада, като сред тях са били такива на съветници и представители на граждански организации. Тя добави, че при нея вече има 3 предложения инвестиционни намерения по проекта, които са от чуждестранни фирми.
В крайна сметка докладът беше гласуван, като само групата на БСП се въздържа.
Ето и местата, където ще бъдат монтирани стоянките за колела под наем:
1. Бул. "Мария Луиза" - до ЦУМ, метростанция "Сердика";
2. Ул. "Алабин " и бул." Витоша"- до Съдебната палата;
3. Бул. "Витоша" и ул. "Солунска"
4. Бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий" - до подлеза на метростанция "НДК"
5. Ул. "Г. С. Раковски" и бул. "П. Евтимий"
6. Бул. "В. Левски " и ул. "Граф Игнатиев"
7. До НДК;
8. Ул. "Проф. Фритьоф Нансен" и бул."В. Левски" - до НДК
9. Бул. "България" и ул." Проф. Фритьоф Нансен"- до НДК
10. Бул. "Витоша" и ул. Д -р Хр. Стамболийски"
11. Бул. "Цариградско шосе" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви"
12. Бул. "Александър Стамболийски" и ул."Опълченска"
13. Ул. "Александър 1" и бул." Цар Освободител"
14. Бул. "Пенчо Славейков" и бул." Ген.Тотлебен"
15. Бул. "Ген. Скобелев" и бул. "Македония" и до Руски паметник
16. Бул. "Македония"" и бул." Христо Ботев"
17. Бул. "Тодор Александров"
18. Бул. "Тодор Александров" и бул."Христо Ботев"
19. Бул. "Княгиня Мария Луиза" и ул. "Екзарх Йосиф" - до джамията
20. Ул. "15-и ноември "- до пл. "Свети Александър Невски"
21. Ул. "Граф Игнатиев" срещу градинката при църквата "Св. Седмочисленици"
22. Площад "Васил Левски" - до паметника на Васил Левски
23. СУ "Климент Охридски" и бул. "Цар Освободител"
24. Бул."Евлоги и Христо Георгиеви"- до метростанция "стадион Васил Левски" 1
25. Бул."Евлоги и Христо Георгиеви"- до метростанция "стадион Васил Левски" 2
26. Ул. "Г. С. Раковски" и ул. "Аксаков" - градинката при "Кристал"
27. Ул. "Г. С. Раковски" и ул. "Ген. Йосиф Гурко"
28. Бул. "Княз Ал. Дондуков" и ул. "Сердика"
29. Площад "Лъвов мост " - метростанция "Лъвов мост"
30. Ул. "Искър" - Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски"
31. Бул. "Васил Левски" - срещу Министерството на младежта и спорта
32. Бул. "Стефан Стамболов" и ул. "Пиротска"
33. Бул. "Сливница" и ул. "Шар планина".
Добави коментар