Ето как Синодът пренаписа историята на Васил Левски

19:33, 18 яну 16 / Култура 25 773 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
"Богослужебните одежди, с които е служил (вероятно и ръкоположен) йеродякон Игнатий - Васил Левски ще бъдат изложени в столичния старинен храм "Св. София" до края на февруари". С това бодро съобщение зарадваха миряните от Св. Синод миналата седмица. Благородната наглед инициатива обаче изправи на нокти историците и за пореден път показа как се пренаписва историята, този път на Апостола.

Историци се усъмниха в автентичността на одеждите, а логиката е елементарна – вещите не са датирани изобщо в лаборатория, но дори и това да се случи, няма как да се докаже, че Левски ги е носил. С тези аргументи дори Божидар Димитров е отказал да бъдат изложени в Националния исторически музей.

Организатор на изложбата е Общобългарският комитет „Васил Левски“, чийто председател Васил Василев се оправда, че се доверява изцяло на църквата, която била уточнила, че „така говори легендата“. Това обаче никъде не личи в съобщението на Синода за експозицията.

„Не вярвам да са оцелели толкова време, тъй като за текстил е трудно. Не съм ги виждал в интерес на истината. Трябва да се направят изследвания дали текстилът и влакната отговарят на тези, които са се използвали през епохата. Не знам дали това е правено или просто са приели на доверие заявлението, че това са дрехите на Васил Левски“, обясни проф. Димитров пред София Topnovini.bg.

„Не ми се занимаваше, тъй като цял живот събирам пистолети на Христо Ботев. Докато не пише на нещо, че това е пистолет на Ботев или камата на Левски, дори и да са от онази епоха, кой дава сигурност, че това са дрехи на Левски“, допълни той.

Преподавателят в Софийския университет проф. Пламен Митев, който е специалист именно в областта на възрожденската епоха, също посочи, че няма научни доказателства, че тези одежди са носени от Левски.

„За сериозната научна колегия въобще този въпрос не стои.  Сериозната наука не се занимава с подобни спекулативни твърдения, които са от легендарен характер“, подчерта той.

Проф. Митев обясни,че доколкото е запознат, инициативата е съгласувана със Светия синод, който е дал съгласието си за излагането на тези одежди с уговорката, че става дума за легендарни сведения, по които може да се допусне, че и Левски е използвал тези одежди при неговото ръкополагане за дякон.

„Няма никакво научно доказателство, с което можем да потвърдим тази хипотеза“, категоричен е проф. Митев.

„Със сегашните средства, с които разполага българската наука, е невъзможно да се докаже по никакъв начин. Всички онези духовници, които в Сопотския манастир са били ръкополагани или са израствали в църковните си постове, са обличали тези одежди. Може да се докаже с химически изследвания, че тази материя, с която са изработени дрехите, действително е от средата на 19-и век, но в България няма такава лаборатория. Дори това да се докаже, по никакъв начин не означава, че точно тези дрехи са използвани и от Левски“, обясни още той.

Притеснени и изненадани от категоричността, с която се твърди, че одеждите са на Дякона, са и в къщата-музей „Васил Левски“ в Карлово. „Няма и как изследване да докаже, че са точно негови. Друг е въпросът за фактите - версията за съхраняването им, която е разказана, също не издържа на логиката. Може да бъде доказано по кое време са изработени, но това, че са били точно негови одежди, няма как да се докаже“, обясниха от музея.

„Приемаме за достоверна позицията на църквата, според която тези одежди са принадлежали на Левски и поради това са изложени в храма. Те са собственост на църквата и тя казва своето становище“, защити инициативата Васил Василев. Той призна, че не са правени изследвания, но твърди, че самият той опитал, но нямало как да се пратят в чужбина.

Василев се съгласи с факта, че одеждите са запазени много, но уточни, че там, където са носени, ръкавите и яката са скъсани.

„Носили са ги и други, не само Левски. Личи си, че са прокъсани – виси хастарът на левия ръкав. Яката на дрехата е доста омазнена и прокъсана, но просто е отвътре и не се вижда“, допълни Василев.

По думите му, одеждите са изложени от църквата, нейна собственост са и са носени от Левски, според преданието и според твърдения на ръководството на манастира „Св. Спас“.

„Категорично становище не можем да вземем, защото са необходими много различни изследвания, които не могат да се направят в България. Както се приема, че мощите на един светец са мощи и това не може да се докаже, но църквата настоява, че е така, ние стъпваме на същото. След като църквата твърди, че тези одежди са носени от Левски, те действително имат основание да го кажат“, подчерта още той.

София Topnovini.bg очаква официален коментар и от Св. Синод. От там обясниха, че Александра Карамихалева от „Връзки с обществеността“ е в чужбина. Тя не отговори на телефона си.

А дори и без научни доказателства, от Синода уточняват, че „одеждите са изработени през първата половина на 19 в. в Русия и са подарени на манастира от руски монаси и поклонници, които отсядат в обителта на път за Света Гора. Манастирът е опожарен от турците по време на Освободителната война, но олтарът на църквата, където са били одеждите, оцелява. След възстановяването му, манастирът става девически и монахините съхраняват одеждите като една от реликвите му“.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама