Проф. Димитров предлага немския модел за борба с демографския срив у нас

16:37, 24 яну 16 / Политика 25 469 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Само чрез повишаване на раждаемостта не би могло да се стигне до ликвидация на демографския дисбаланс в България. Това заяви историкът и директор на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров пред „Фокус“. Коментарът му е във връзка с тежката демографска ситуация у нас.

Според проф. Димиторв дори да имат някакъв ефект мерките за повишаване на раждаемостта отрицателна разлика ще се запази, защото в смъртна възраст в момента навлизат поколенията родени през втората половина на 40-те години. „Това бяха поколения, раждащи се от 150 000-160 000 души годишно. Затова моята прогноза е, че смъртността в България ще остане висока по чисти физически причини дори“, убеден е историкът. По думите му раждаемостта у нас едва ли ще достигне повече от 100 000 души. Следователно трябвало да се обърнем към други далеч по-ефективни мерки, каквито се прилагат в Германия, Унгария и Румъния. Проф. Божидар Димитров посочи, че Германия отдавна страда от демографски дисбаланс между раждаемост и смъртност. Западноевропейската държава е приела закон, с който се улеснява придобиването на съответното гражданство от живеещите милионни малцинства от т.н. наречената си историческа диаспора. Това са територии, останали в пределите на чужди държави, но населени с германци, румънци и унгарци. „Унгария през 2011 година, а Румъния през 2012 година ги последва. Тези закони, казано най-меко, предвиждат огромни улеснения и много малко бюрокрация при даване на гражданството. Достатъчно е един унгарец и румънец да се яви в съответното консулство от околните държави“, сподели още директорът на Националния исторически музей. Той даде примера с Унгария, където казват, че всеки, които проговори на унгарски, дори на диалект, получава унгарско гражданство.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама