Преподаватели: Няма нищо скандално в предложенията за учебни програми
17:10, 29 яну 16
25
724
Шрифт:
Според примерните разпределения, публикувани от Министерството на образованието и науката „История славянобългарска”, „Къде си вярна ти, любов народна” и „Хубава си, моя горо”, както и „Вятър ечи, Балкан стене” ще изчезнат от учебника за 6-ти клас по литература.
„Хайдути” на Ботев се мести от 6-ти в 5-ти клас. От учебниците за 5-ти клас пък отпадат „Родната реч” на Вазов и „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово”. Вместо тези текстове в 6-ти клас са добавени „Робинзон Крузо” и „Моето семейство и други животни”.
В осми клас ще се изучават произведенията от Златния век на българската култура „Азбучна молитва”, „За буквите” и „Пространно житие на Константин-Кирил”.
Засега „новите” учебните програми са само проекти. След като премиерът Борисов поиска оставката на министър Тодор Танев, няма яснота какво ще се случи с тези предложения.
Според преподаватели обаче няма скандал, тъй като въпросното съдържание на учебния материал остава така или иначе невидяно и неусвоено.
„Това, което са решили да отменят е много нормално, тъй като в 6-ти клас децата не са готови да разберат текста на „История славянобългарска” на езика, на който е написана. Тя си има своята стилистика и не може да се превърне в един текст на по-говорим български език”, каза доц. Тенева.
Според нея самите деца не могат да разберат текста и това, че им се набиват някакви постулати не е в тяхна полза, защото когато човек не разбира нещо, той се дистанцира от него и не го възприема.
„История славянобългарска”, „Къде си вярна ти, любов народна”, „Вятър ечи, Балкан стене” са текстове, които се изучават в гимназиалния курс, когато се учи Възрожденска литература. Те са на място там, защото има по-висока литературна, историческа и интелектуална култура. Тогава те биха могли да формират някаква ценностна система въз основа на тези текстове”, каза преподавателят и допълни, че към момента заглавията присъстват в програмата за 6-ти клас по-скоро като илюстративен материал и тези текстове минават покрай тях.
Тя обърна внимание, че „ Даваш ли, даваш, Балканджи Йово”, който е присъствал като песенен фолклор, може да бъде стресиращ за дете в 6-ти клас, създавайки натуралистични образи в съзнанието му.
Преподавателят по литература Мариана Петрова също коментира, че измененията в учебните програми, които се обсъждат в последните дни, не променят съществено разпределенията.
Според нея трябва да се направо по-дълбоко реформиране на текстовете, залегнали в учебните планове между 5 и 8 клас. Учителката заяви, че са нужни повече тематични произведения, близки до децата и интересни за тях, които да влязат в учебниците.
Мястото на историческите материали не е в 6 клас, там трябва да има повече тематични текстове, които децата да харесват, каза Петрова и даде пример с произведенията на Оскар Уайлд „Щастливият принц” и „Малкият принц” на Екзюпери.
Когато се изучават тези произведения, децата лесно ги разбират и после интерпретират и отговарят на въпроси. Те имат свое мнение за такива твори, казва учителката. Не толкова интересни за тях са „Косачи” на Пелин и „Под игото” на Вазов, тъй като се отдалечават от децата.
Когато в клас се обучват и деца билингви е трудно да се преподават патриотични произведения, които са със силна политическа изразеност. Така не ги сплотяваме, а по-скоро ги разделяме, смята Мариана Петрова. Тя допълни, че когато се преподават текстове като „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово”, понякога се стига и до коментари и подмятания, което не е редно.
Не се възпитава с патриотизъм в текстове, а в действия, категорична е Мариана Петрова и заяви, че в учебните програми трябва да бъдат заложени неутрални текстове, близки до децата.
Тя призова и за изборност при използването на произведенията. Според учителката системата би трябвало да позволява преподавателят сам да избира между няколко произведения, според това кое е най-подходящо за децата.
Засега „новите” учебните програми са само проекти. След като премиерът Борисов поиска оставката на министър Тодор Танев, няма яснота какво ще се случи с тези предложения.
Добави коментар