Петиция и остри коментари срещу забраната за „споделено пътуване“

20:30, 19 апр 16 / Политика 25 825 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Министърът на транспорта Ивайло Московски вчера поиска затваряне на сайтовете за споделено пътуване. Това стана след среща между него и автобусните превозвачи, която продължи повече от два часа. На нея били обсъдени мерките, които имат за цел да противодействат на сивия сектор и нерегламентирания превоз на пътници.

Искането на транспортния министър предизвика негативни коментари и реакции в интернет пространството и дори вече има качена петиция срещу него.

В петицията под надслов „НЕ на забраната на "споделено пътуване" е посочено, че това искане е противозаконно, тъй като нямало юридически основания за забрана на деленото на разходи при пътуване. Друг изтъкнат аргумент е, че желанието на

Московски е форма на протекционизъм спрямо големите автобусни превозвачи и цели да запази монополното им положение, позволяващо диктат на цените и времето за пътуване.

В подкрепа на споделеното пътуване е подчертано, че то намалява разходите за превоз, екологично е, тъй като когато колите пътуват с повече от един човек, са необходими по-малко превозни средства. Друго преимущество на споделеното пътуване е, че е по-бързо и не се налага спиране на ненужни спирки.

Организаторите на петицията настояват да не се правят опити за забрана на споделеното пътуване, използвано от десетки хиляди души за дестинации в цяла България. То представлявало транспортна алтернатива и трябвало да бъде насърчавано като конкуренция, спомагаща за подобряване качеството на услугата на останалите възможности за междуградско придвижване.

Отзвукът сред обществото, мнения и коментари

Повечето от потребителите в Интернет са на мнение, че затварянето на сайтовете за споделено пътуване е невъзможно да се случи, тъй като няма инстиуция и критерии, които да казват кой сайт е за затваряне и кой сайт не. „Какво нередно има да се уговориш с някой и да пътувате заедно? Как изобщо ще докажат, че сте пътували заедно... Единствения начин да се спрат нерегламентираните превози, в които не влиза споделеното пътуване, е като ДАИ спира микробусите, извършва проверка за пътен лист, билети и т.н. Може и пътници под прикритие да пусне, това пък е съвсем лесно. Ама по-лесно е да се говорят глупости за спиране на сайтове. Чини ми се, че протеста на шофьорите не идва случайно след арестите в ДАИ“, пише потребител в интернет.

Потребителят Николай Нейчев пък призовава Московски да звънне на създадетя на социалната мрежа „Фейсбук“ Марк Зукърбърк и да му обещае сигурна позиция в държавната администрация срещу изтриването на групите. „Подлога на автобусния картел трябва да си, че да говориш такива тъпотии“, пише той. Ваня Сталева посочва, че не смята, че има закон, който може да спре доброволното споделяне на пътувания. Според нея това е поделяне на разходите, а не платена услуга.

Даниел Трендафилов пък пита дали ако лятото отиде на море с приятели със собствен транспорт, а не със автобус/влак е нарушител на закона. Цветомир Делийски определя говоренето на министър Московски като страхотна реклама на споделеното пътуване. „Сега, който не е знаел, че го има - ще разбере“, пише още той.

Хората в мрежата не пропуснаха да направят и паралел със свалените карикатури на Чавдар Николов, като заявиха: „Да затварят Фейсбук тогава! Свалят карикатури от новинарски сайтове. Още една цензура никого няма да впечатли“.

„ВНИМАНИЕ! Всички таксиджии, бусаджии, тираджии и рейсаджии, НА БУНТ“, "Министърът" предпочита да има по 1 пътник в кола вместо 4. Не можеш да сложиш прът в колелото на споделената икономика. Това е бъдещето“, са още някои от коментарите в интернет.

Все пак обаче се появиха и някои поддръжници на идеята, според които искането не е напълно лишено от логика, но пък било лишено от практично мислене. „Ако движението е достатъчно сериозно да бръкне в джоба на организираните превозвачи, то министъра следва да се замисли как да обложи и конкурентите им, а не как да ги закрие. То е повече от ясно, че в крайна сметка точно това и ще стане. Слаб министър, но то пък кой ли в управлението на България не е слаб“, смята Боби.

Според друг потребител рискът е, че не знаеш при кой се качваш, добър шофьор ли е, какъв човек е. „Ако си жена, не е ясно, може да се окаже, че си пътуваш на стоп и то понякога само с един човек. Нямаш и застраховка. И всичко това срещу 40-50% по-ниска цена. В края на краищата всеки си преценява“, пише още той.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама