Османското съжителство вече е "завладяване" и "завоевание" в новите учебни програми

14:37, 26 апр 16 25 431 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Съжителството с османските турци, което стана повод за сериозни критики към предишния екип на просветното министерство, вече не звучи толкова меко. Според проекта на новите учебни програми по история в 10 клас учениците ще трябва да проследяват „етапите на османското завладяване на Балканите“ и да откриват „причини и последици от османското завоевание на българските земи“. Работните варианти на учебните програми са публикувани на сайта на МОН. 

"Завладявам" и "завоювам" имат еднакво значение - превземам, завладявам с воюване, с бой, a сниноми са "покорявам" и "заробвам". Термините са в учебните програми, което не означава, че ще са същите в учебниците. В момента според БАН е правилно да се говори за османско присъствие. 

Десетокласниците ще учат за „Българските земи под османска власт“ и ще определят мястото на българите в системата на османската държава, както и ще оценяват съпротивителните действия на българите срещу османската власт.

Припомняме, че в края на януари термина „съвместно съжителството“ на българите в Османската империя в учебните програми доведе до гневни обществени реакции, а по-късно и до оставката на министъра на образованието Тодор Танев. Постът беше поет впоследствие от вицепремиера Меглена Кунева, която се нае да продължи реформата в образованието.

Също така учениците ще обясняват механизмите за контрол на комунистическия режим върху интелигенцията. Те ще трябва да дават примери за дисидентски прояви сред българската интелигенция.

В 10,11 и 12 клас по литература учащите ще трябва да могат да развият ключови компетентности като културна компетентност и умения за изразяване чрез творчество. Интресно е, че това ще става чрез изразяване на чувства, впечатления, настроения, мисли, позиции по проблеми с помощта на музикалния език, а също и чрез вербален и визуален език.

Зрелостниците ще трябва да могат "да познават особеностите на интервюто при кандидатстване за работа, за обучение. Също така да формулират отговори на поставените въпроси, като се съобразяват със специфичните изисквания на интервюиращия и с изискванията за нормативно, уместно и учтиво речево поведение".

Създаването на мотивационно писмо е другата ключова компетентност и резултат, която учениците в 12 клас трябва да притежават.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама