КТБ "съживила" медийния пазар в кризата

18:49, 16 май 16 / Политика 25 348 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
КТБ се оказва огромен фактор в съвземането на медийният пазар след икономическата криза през 2008 г., според проучването на Центъра за изследване на демокрацията върху медиите и политическото влияние върху тях. Анализът беше обявен на конференция на тема „Медии и политическо влияние”. На събитието присъстваха посланикът на Холандия Н.Пр. Том ван Оорсхот, зам.-министъра на външните работи Румен Александров, представители на институциите на ЕС и други.

Анализът посочва, че медийната група „Пеевски-Кръстева-КТБ“ използва инструмента на заеми от КТБ към „вътрешните си фирми“, които са основни рекламодатели на Нова българска медийна група (НБМГ). Това се прави с цел да успеят чрез закупените телевизии ТВ7 и ББТ да привлекат достатъчно зрители, за да се конкурират с БТВ и Нова телевизии, и държавната БНТ. По данни от Търговския регистър и НОИ до 2009 фокусът на „Пеевски-Кръстева-КТБ“ е връху печатните издания, а след това финансирането рязко се насочва към телевизиите.

Интересна е и графиката, част от направеното изследване на центъра, което показва негативното и позитивното отношение към лидера на ГЕРБ Бойко Борисов от НБМГ и ТВ7 от 2009 до 2015 г. Според нея, преди изборите 2009 г. „Телеграф“ и „Монитор“ са имали негативно отношение към Борисов, но след изборите това се променя. През февруари 2013 г., когато той си подава оставката „Телеграф“ е позитивно настроен към него, но през май месец, когато се избира новото правителство отношението на вестника се обръща 100% към него. Това продължава и през януари – май месец 2014 г. като негативно отношение към Борисов изразява още и ТВ7. От октомври 2014 до 2015 г., включително, „Телеграф“ се завръща с позитивно отношение към премиера.

Друга графика пък показва как „Пеевски-Кръстева-КТБ“ контролират голяма мрежа от вестници и електронни издания със серия от кредити. Мащабната зависимост на медиите изкристализира след фалита на КТБ, когато вече може да се види кой какви пари е получавал като заем.

„България е на предпоследно място по четене на вестници в ЕС, като само Гърция е след нас. Според изследването едва 15% от население четат печатната преса“, коментира по време на конференцията анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов. Причината за това е развитието на интернет технологиите, както и икономическата криза от 2008 г. Според данните от пручването у нас 56% от населението потребява интернет ( средно за ЕС то е 75% ), като за новини той се ползва от 70-74% от потребителите ( средното за ЕС е 68% ).

Като голям проблем за печатната преса е посочено свиването на рекламния дял. В периода 2002 – 2008 г. той се е стопил от 32,8% до 21,1 %, като за сметка на това се е повишил телевизионият рекламен дял. От проведените интервюта с редактори и собственици, вестниците се притесняват най-много за малките си реклами и обяви, като те са отчели значителен спад в приходите си от тях, като причината е развитието на интернет търсачките. Друг проблем за печатните издание е това, че с идването на големите телевизионни компании у нас, телевизиите успяват да се развият и започват да предават информацията по-интересно от вестниците.

Със започването на кризата през 2008 г. приходите на вестниците са били 518 млн. лв, сам оза две години те спадат два пъти като към 2014 г. те са 307 млн. лв. Това е и причината да не могат повече да се издържат, което пък довежда до тотално финансиране от политическите партии.

В приветственото си слово в началото на конференцията за политическото влияние в медиите, посланикът на Холандия Н. Пр. Том ван Оорсхот заяви, че действията на Турция не са подходящи за страна кандидат-членка на ЕС. Той визира скорошен случай, при който холандска журналистка беше задържана в южната ни съседка заради коментар срещу президента Ердоган. По-късно тя е била освободена, но все още се разследва от турската прокуратура. Той каза още, че журналистите трябва да са независими, както и редакторите и да задават тежки въпроси на политиците, за да бъдат те винаги съсредоточени и добре работещи.

В изказването си заместник-министърът на външните работи Румен Александров заяви, че един от основните приоритети на председателството на Комитета на министрите на Съвета на Европа, което България завърши, е бил ограничаването на опитите за външно влияние на медиите. Той обяви, че в сряда в София ще се състои заключителната сесия на Комитета на министрите, където страната ни ще предаде председателската щафета.

 

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама