Д-р Страхил Карапчански: Политическата обстановка не бива да нарушава работата по европейски проекти

17:04, 01 яну 17 25 535 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
За изминалата 2016 г. и предстоящите предизвикателства през новата 2017 г. разговаряме със зам.-кмета по европейско развитие на Община Русе д-р Страхил Карапчански.

Д-р Карапчански, 2016 г. бе сравнително спокойна за разлика от 2015 г., успя ли в тази връзка Община Русе да изпълни поставените си цели що се отнася до реализацията на европейските проекти?

И през изтичащата 2016 г. приоритет в работата не само на ресор “Европейско развитие” но и на целия екип на кмета Пламен Стоилов, бе работата по проекти с европейско финансиране. През последните 12 месеца приоритет беше върху подготвителните действия по програмен период 2014 - 2020 г. Усилията ни бяха насочени основно към оперативна програма “Региони в растеж 2014 - 2020”, където Община Русе разполага с инвестиционна програма над 56 млн.лв. безвъзмездна финансова помощ за важни секторни политики, каквито са подобряване на градската среда, подобряване на транспортната свързаност на центъра с крайните квартали, подобряване на образователната и социална инфраструктура.

Очакваме съвсем скоро да бъде подписан и договора за безвъзмездна финансова помощ, на стойност над 20 млн.лв., за втората част на проекта “Интегриран градски транспорт”, който включва приобщаване на кварталите “Родина” и “Чародейка” към централната градска част, ремонти на улици и тротоари, удължаване на мрежата от велоалеи, надграждането на транспортната схема. В ход на одобрение са и проектите за модернизация на образователата инфраструктура на Русе, където емблематичните сгради - паметници на културата, на Математическата гимназия и училище “Христо Ботев” са одобрени за европейско финансиране. Тук са включени и три детски градини.

Имаме един проект в направление “Социална инфраструктура”, където идеята ни е да изградим център за социални услуги за деца и семейства.

Наред с работата по тази оперативна програма, успешно финализираме един много важен проект по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство “Мерки за повишаване на енергийната ефективност в образователната инфраструктура на Русе”. Тук попадат Училището по европейски езици, училище “Любен Каравелов”, “Никола Обретенов”, и “Незабравка 2”, на които с безвъзмездно финансиране е подобрена енергийната ефективност.

Знаков проект за 2016 г. бе успешния ремонт на Английската гимназия, финансиран по програма “Красива България”.

Що се отнася до проектите, които са по “Региони в растеж”, Русе бе първата община в България, която разработи документацията и обяви обществените поръчки. В момента комисиите оценяват офертите, срокът е до 15 февруари да имаме избрани изпълнители, за да може, ако има обжалване, те да приключат, и при първите дни и месеци, позволяващи строителство, да започне работа.

Основно внимание ще се обърне на благоустрояването на крайбрежната зона. Това е съвременен проект, свързан с една достъпна, модерна, европейска крайбрежна ивица, включваща панорамна променада за разходки, велоалея, съоръжения за спорт на открито, две сцени на открито. Идеята е социалният живот на града да бъде пренасочен от градския център към кея, който да се утвърди като паралелен градски център, а богатата културна програма на Община Русе да се осъществява и там. Амбициите ни са до края на 2018 г. проектът да бъде успешно реализиран.

Вашият екип си поставя множество амбициозни цели и за 2017 г., очаквате ли да срещнете трудности в работата по тях при евентуална продължителна политическа криза или смяна на централната власт?

За всички общини, особено за онези работещи по европейски проекти, политическата предсказуемост е много важна. Целият процес - от кандидатстването, до спечелването, избора на изпълнител и изпълнението на дейностите, продължава понякога 2-3 години, в големи проекти дори и повече. Така че за нас е много важно да имаме стабилност и работата да не бъде нарушена от евентуална политическа дестабилизация.

При проекти с европейско финансиране ние имаме по-малко рискове, тъй като проектите вече са разработени, и финансирането е одобрено. В по-голяма степен обаче опасенията ни са свързани с реализацията на Националната програма за енергийна ефективност. До момента по тази програма имаме 4 санирани жилищни блока в Русе, и заедно с 12-те от предходната програма с европейско финансиране те са 16 на територията на общината. Имаме около 50 блока, които са пред договор с Българската банка за развитие.

Именно тук е мястото, където трябва да изразя надежда, че политическата обстановка в страната не бива да нарушава сроковете и ангажиментите на всички участници в тези процеси. Практиката показва, че общините в голямата си част изнасят административната тежест на тези процедури, ние се стараем да бъдем изрядни, да спазваме сроковете, и очакваме същото и от централната власт и всички институции.

През 2017 г. ще текат основните приготовления за председателството на България на Съвета на ЕС, има ли желание и готовност Община Русе да домакинства събития от календара, и предвиждат ли се някакви инициативи, дори Русе да остане извън официалната програма?

Надяваме се че първоначално предложения подход за концентрация на цялата програма на българското председателство в столицата ще бъде преразгледан, и че важни и значими градове да имат възможност да участват и да домакинстват прояви. Както знаете, България и Румъния съвместно управляват Приоритетна ос 3 от Дунавската стратегия “Култура и туризъм”, и Русе е българският център за реализация на стратегията. В тази връзка мисля че имаме много какво да предложим, именно в направленията култура и туризъм, като град - лидер в национален мащаб по отношение на своят културен календар и иновациите в сферата на културните политики, и приобщаване на младите хора в обществения живот.

Мисля че тук можем да бъдем много полезни и да добавим стойност към българското председателство.

Дори да бъде възприет първоначалния подход за концентрация на прояви в София, мисля че ако бъде въведен принцип отделните градове и региони да предлагат проектни идеи, с които те да участват в реализацията на проявите, мисля че можем да бъдем много конкурентни, тъй като голяма част от секторните политики в Община Русе са в унисон с европейските стандарти. Ние сме доказали, че вече сме се настроили на европейските вълни и че имаме какво да добавим.

От друга страна през 2017 г. ще отбележим 10 години от членството на България в Европейския съюз, планират ли се чествания в Русе?

Да, за 2017 г. това е в обсега на нашите компетенции, а също така и се надявам че ще има интересни идеи и от страна на гражданското общество. Знаете че в Русе функционира Областен информационен център, който от една страна предоставя всякаква информация за европейските фондове, но и много активно си сътрудничим с колегите и 10-тата годишнина от присъединяването на Румъния и България към ЕС ще бъде една от темите, по които ще предложим интересни събития.

И последен въпрос, който винаги ни интересува, на какъв етап е работата по Дунавската стратегия?

Изпълнението на Дунавската стратегия, и в частност адаптирането на визията за развитие на Община Русе, е наш приоритет още от самото начало на мандата на Пламен Стоилов. Факт е че успяхме да наложим ремонта и рехабилитацията на крайбрежната ивица като приоритетен проект за Община Русе, и доказахме че обръщането на града към реката е много важно за нас. От там нататък Дунавската стратегия поставя една много важна цел, а именно обръщането на градското развитие от една страна към реката, и от друга страна подобряване на сътрудничеството между градове, общини и региони по поречието на реката.

2016 беше успешна в това отношение, до колкото Русе си спечели правото и привилегията да бъде домакин на най-големия културен форум в дунавския регион, “4-та Дунавска културна конференция”, която се състоя през месец ноември. Основната цел, която поставихме с тази конференция, беше подобряване на достъпа на културните институции до европейско финансиране и финансиране на проекти. За целта създадохме борса за идеи, които има над 10 потенциални идеи за съвместни проекти. Тук ролята на администрациите, каквато е и Община Русе, трябва да бъде допълваща, нека инициативата бъде в неправителствения сектор, в творците, в хората на културата и изкуството. Те създават идеите, а от нас ще получават подкрепата.

Като една и успешна практика представихме модела на културно сътрудничество и гражданството в рамките на Общинска фондация “Русе - град на свободния дух”, където всъщност идеите идват от хората на културата и изкуството. От своя страна администрацията и бизнеса, по модела на публично-частното партньорство, имат само подкрепящи функции, като един вид модератори на процеса, и осигуряващи съфинансирането.

Лично за мен през следващите 1-2 години дори половината от проектите, заложени и съвместно планирани в културната конференция, би било голям успех. От там нататък Дунавската стратегия е амбициозна задача, която за съжаление няма собствена оперативна програма, но пък има т.нар. програма “Дунав”, за транс-национално сътрудничество, и една от нейните цели е трансфера на знания.

Тъй като за програмния период 2014 - 2020, в по-голяма степен и за следващия програмен период, именно иновациите, трансфера на знания, ще бъдат приоритет на европейското финансиране. В тази връзка ние имаме и проекти, свързани с образованието, и мисля че ако Дунавската стратегия постигне тази амбициозна цел в Дунавския регион - интеграция и сближаване между регионите и градовете, и това се случи именно на базата на културата и образованието, това ще бъде една много успешно изпълнена задача.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама