Трудно може да се каже колко пъти е правен ремонт на фонтана на бул. "Витоша". Имаше проблеми, малко след като беше пуснат в експлоатация, защото се разпени. След това имаше инцидент с дете, което се беше хлъзнало по фонтана и от тогава е спряна водата. От този момент насетне спира и поддръжката му, като в момента никой не си прави труда дори да го поддържа и плочките се ронят.
Това коментира пред БГНЕС Гергин Борисов от "Спаси София", предаде БГНЕС.
Поводът за разговора ни с него е плачевното състояние на пешеходната част от булевард "Витоша" и небезизвестния фонтан на пресечката с ул. "Петър Парчевич". Разбитите, изкъртени и липсващи плочки по новата пешеходна зона на столицата след зимата са повод за недоволство и възмущение, столичани масово свързват некачественото изпълнение на булеварда с корупционни схеми. Освен лошото състояние на току-що ремонтирания единствен пешеходен булевард в града, на дневен ред е и състоянието на фонтаните из София. Проблем, който въобще не е новина, следва да бъде поставен пред отговорните лица, а именно – кметът Йорданка Фандъкова.
Фонтанът на „Витоша” в момента се използва от децата като лесна катерушка, друг е въпросът дали тук е мястото за подобно нещо. Имаше един много „тъжен” конкурс, даден на студентите от Националната художествена академия. Заданието беше студентите да го украсят и разнообразят. Всички предложения бяха с голямо въображение от страна на студентите, „но колкото и да декларираш една грешка, тя си остава грешка”, заяви Гергин Борисов.
Той припомни, че след анкета, софиянци заявиха категоричното си мнение, че не харесват фонтана и искат неговото демонтиране. Тогава бившият главен архитект на София Петър Диков заяви, че демонтажът ще струва около 300 хил. лв. Нелепото тук е това, че стойността на самия фонтан, който е изграден от бетон и мозайка за басейни, е по-ниска, недоумява Борисов.
Според него Столична община няма навика да прави консистентна поддръжка на обектите си. Фонтанът все още обаче е в гаранция, т.е. фирмата изпълнител е длъжна при проблем да извърши ремонта за своя сметка. Фонтанът и в момента се нуждае от ремонт, защото части от мозайката са изпопадали и на тези места, децата започват да си играят и да правят дупка в бетона.
Че общината не си ремонтира обектите става ясно и от наличните чешми по булеварда, които бяха наречени от софиянци „бидета” заради формата си. Тогава общината реши не да ги подмени с по-хубави, а да ги премахне изцяло, което доведе до това, че в момента няма нито една обществена чешма на булеварда.
Гергин Борисов дори е против ремонтът на булеварда да бъде наречен реновиране, защото реновиране предполага ремонтът да бъде направен, така че да бъде модерен, иновативен или адекватен на столичен пешеходен булевард, а при това изпълнение не се вижда нищо такова. Не е адекватен ремонтът и за нуждите на хората, които идват тук, каза той.
Оказва се, че този проект е изключително лошо менажиран от бившата управа на отдел “Архитектура и градоустройство”.
Проблемите, които станаха и с хидрантите, показаха, че проектът, който е правен за разположение на хидрантите и на инженерната инфраструктура, по никакъв начин не е съгласуван с човека, който е правил проекта за настилките и се стигна до там, че тротоарното право, което се раздава на заведенията, се съобразява с настилките и от там се стига до там хидрантите да се озоват в заведенията.
При ремонта на бул. „Витоша”, първият участък от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Неофит Рилски" беше възложен на турската компания "Доуш иншат ве тиджарет", които изграждат и метрото в този участък. Ремонтът започна през 2012 г. Поръчката за частта до ул. "Солунска" бе спечелена от "Трейс София" с 1.7 млн. лв. Последната отсечка - от ул. "Солунска" до ул. "Алабин" е изпълнена също от "Трейс София" и първоначално предвиждаше да бъде със зелени места за почивка. Тези места и в момента съществуват, но са неизползваеми, защото някъде влизат в рамките на “заведенията”, които са по булеварда, а там, където не са заобиколени от тенти, са в такава близост до тях, че едва ли има някой, на който му е приятно да седне до найлоните, които обикалят пейките. Още докато тече тази трета фаза от ремонта на булеварда от Спаси София алармират, че направеното се руши, обясни Борисов и допълни, че още тогава организацията е посочила, че новоизградената настилка се руши и няма да издържи дълго време.
„Боядисаните със спрей павенца, вече придобиват оригиналния си вид”, посочи той.
Причината за чупещите се и разместени клинкерни павета може да е както от технологията, по която са поставени настилките, така и от материалите, смята Борисов.
Според него, когато се прави представителна пешеходна улица, по която при инцидентни случаи трябва да влизат и автомобили, трябва да се изберат подходящи материали, които да не са клинкерни павета, които са за слабо натоварване от пешеходци и техника.
По-добър вариант е да се използват модерните материали, както е навсякъде - гранит и мрамор, защото те са изключително трайни, здрави, и ако се положат правилно, могат да оцелея десетилетия. Например, в момента за проекта за реновиране на бул. “Граф Игнатиев” се залага на гранит за настилката.
Добави коментар