Димитър Маргаритов: Многото жалби в КЗП показват активност на потребителите

13:21, 16 мар 17 25 408 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Международният ден на потребителя би трябвало да ни даде повод да се замислим дали се възползваме достатъчно добре от правата, които имаме по закон.”, коментира Димитър Маргаритов по BiT. 

„Нашата статистика показва, че в последните две-три години трайно се наблюдава тенденция българският потребител да става все по-активен. През миналата година получихме над 21 500 жалби от потребители, като за период от 5-6 години те са нараснали близо два пъти. 

Това означава, че хората са по-активни, по-добре информирани, защото човек обикновено се обръща за защита към дадена институция, когато знае, че има право на това и когато в повечето случаи се е опитал да си помогне сам, но не е успял”, коментира председателят на КЗП. 

Маргаритов съобщи, че 1/3 от жалбите и сигналите са свързани с проблеми в сферата на телекомуникациите. Друга значителна част от оплакванията са във връзка с търговията на дребно с електроуреди и битови уреди. 

 

„Около 60% от случаите през миналата година са получили благоприятно за потребителите развитие, т.е. не само сме открили нарушения и сме санкционирали търговеца, но сме успели да направим така, че потребителят да усети положителната намеса на органа”, каза още той. 

Жалби до КЗП могат да бъдат подавани и онлайн, като в този случай във всеки един момент потребителят може да следи нейното движение.  

Броят на проверките също нараства, част от тях комисията извършва съвместно с други контролни органи. 

„Сами по себе си, въпреки желанието и полаганите усилия, няма как да бъдем изцяло полезни на потребителите, без доброто взаимодействие, което имаме с други институции като Агенция „Митници”, Българската агенция по безопасност на храните, КРС, КЕВР. 

Добро е взаимодействието ни и с неправителствения сектор. През последните години се наблюдава силна активност на неправителствени организации в областта на потребителската защита. Това е изцяло от полза за хората и на институциите, защото се наблюдава симбиоза между будната гражданска съвест и възможността да реагираш професионално на поставени въпроси. 

Комисията има действащи споразумения с неправителствени организации. Вчера бе подписан анекс към сключения в края на миналата година Меморандум за сътрудничество и съвместна дейност между КЗП и Федерацията на потребителите в България. 

Двете страни ще предприемат действия с цел изследване на определени групи продукти (съдържание на етикети, анализ на верността на информацията върху етикетите, сравняване на съдържанието на етикетите) на едни и същи стоки от един и същ производител, предлагани в България и в други държави от ЕС.

Поводът е информацията, че предлагани от едни и същи производители хранителни стоки под една и съща марка и наименование, са с различен състав на вложените при производството продукти.

Маргаритов съобщи още, че се подготвя регламент, който на европейско ниво да въведе нова законодателна рамка по отношение на въпроса с геоблокирането при електронната търговия на територията на ЕС. Въвеждането му има за цел да задължи онлайн търговците да прилагат еднакви условия спрямо всички граждани в общността. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама