Токийският магазин "Сембикия" крие зад лъскавите си витрини необичайни съкровища, чиято стойност надхвърля десетки хиляди долари. А именно - специално култивирани плодове. От сърцевидни пъпеши, до червено грозде с размерите на пинг-понг топчета. Но "Сембикия" не е единственият, който предлага нетипичната луксозна стока. За японските фермери създаването на подобни плодове е дългогодишна традиция, неразбрана от повечето западняци.
"Плодовете се третират по различен начин в азиатската култура и особено в японското общество. Покупката и консумацията им при нас е свързана със социални и културни практики", коментира Сойон Шим, декан на Училището по човешка екология в Университета "Уисконсин-Мадисън" пред "Си Ен ЕН". И все пак няма как цената на култивираните плодове да бъде подмината просто така.
Една ягода, специално отгледана под формата на гребло се продава за средно 4395 долара...всяка. Стойността на червеното грозде с размер на пинг-понг топчета пък достига до "скромните" 2400 долара. А миналата година на специален търг пъпеш от сорта "Хокайдо" е бил продаден за рекордните 27 240 долара.
Но защо японците са склонни да платят толкова висока цена за парче плод? И защо често ягодите, дините или пъпешите са по-красиво и усърдно опаковани и от най-скъпия подарък? Тайната се крие във японското вярване, че плодовете са не просто храна, а духовни вещи, които се предоставят на боговете в домашните храмове или на стълбите на будистките храмове. Затова поднасянето на висококачествените плодове се приема като важен символ на уважението. И то не само към боговете, но и към близките, роднините, приятелите, шефовете дори на подателя.
Добави коментар