В Италия се води разследване за евентуално използване на спасителни кораби за мигранти като таксита

09:38, 23 мар 17 / Свят 25 256 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Италиански прокурор води проучване по въпроса дали финансирани от благотворителни организации спасителни морски съдове за мигранти в Средиземно море действат като де факто таксита на повикване от трафикантите на хора, предаде БГНЕС.

Корабите, наети от частни организации, са в центъра на вниманието на фона на обвинения, че не само насърчават трафикантите да извеждат мигрантите в морето, ако плават колкото е възможно по-близо до либийски води, но също така се притичат на помощ, когато контрабандистите се обадят..

Спасителите твърдят, че са принудени да патрулират край Либия, за да спасяват човешки живот, тъй като мигрантите са натъпквани в лодки, които са толкова крехки, че направо са обречени да потънат скоро след потеглянето от брега.

"Невъзможно е да се изключи пряк контакт" между неправителствените спасителни съдове и трафиканти в Либия, заяви сицилианският прокурор Кармело Дзукаро, който е водещ на проучването, но все още не е открито официално съдебно разследване.

"Убеден съм, че не винаги оперативният център е този, който призовава неправителствените организации", каза той пред парламентарна комисия в сряда, имайки предвид център в Рим, който е трябвало да координира всички спасителни операции в този участък от Средиземноморието. "Това е въпрос, който се нуждае от разследване", каза той, тъй като се предполага, че трафиканти, намиращи се било на сушата, било на борда на лодките с мигранти може да призовават спасителни съдове директно, което може да бъде използвано за обвиненията срещу тях в съучастие.

От SOS Mediterranee, чието име беше съобщено от прокурора, заявиха пред АФП, че не са в контакт с контрабандисти. "Ние нямаме никаква автономия по отношение на операциите, правим това, което ни се казва да направим" от оперативния център в Рим, заяви говорителката Амелия Джордано.

По думите на прокурора Дзукеро неговата служба проверява "ненормалното" ниво на средствата, които са си позволили да използват дори малки агенции за разполагане на кораби.

Малтийският организацията Moas е първата, която изпрати частен спасителен кораб през лятото на 2014 година.

Миналото лято близо десет различни неправителствени организации, финансирани основно чрез частни дарения, участваха в спасителните операции на мигранти извън Либия.

Сред тези, които са имали един или повече плавателни съдове в района през 2016 г., са германските НПО Sea Watch, Sea Eye и Jugend Rettet, както и холандската Lifeboat Project, испанската Proactiva Open Arms и Moas.

Според италианския адмирал Енрико Кредендино, който командва антитрафикантската операция на ЕС "София", корабите на ВПО буквално привличат трафикантите, особено нощно време. "През нощта те използват силни прожектори, трафикантите ги виждат и насочват гемиите [с мигранти] към светлините", каза адмиралът в интервю за в. "Кориере дела Сера".

Повечето спасителни съдове през зимата не излизаха от пристанищата с изключение на Aquarius, която е наемана от SOS Mediterranee и "Лекари без граници", и Golfo Azzuro, с която действат от Proactiva Open Arms.

Въпреки бурното море през зимата в Италия продължават да пристигат мигранти. От неделя до днес техният брой е 5000, с което броят на пристигналите в Италия от началото на 2017 г. стана 21 000, което е значително повече от същия период през миналите години.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама