ВАС потвърди три глоби, наложени от КЗП

11:05, 23 мар 17 25 972 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Върховният административен съд (ВАС) потвърди заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки. За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно. С решението си съдът потвърждава глобите, наложени от Комисията.

Първият случай, заради който КЗП налага е санкция, е заради промоционална оферта „Вземи 10% повече” от „Ти Би Ай Банк” ЕАД. Чрез нея кредитната институция е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да закупят по-изгодно уред на изплащане. Потребителите са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този „подарък” под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит. Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв. без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.  

Друга забранена от КЗП и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана от „Техномаркет България” промоция. Търговецът е обявил инициатива „Сливи за смет”,  по време на която клиентите му могат да закупят с намаление телевизор на стойност над 500 лв. при условие, че върнат стар електроуред. На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%. На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката. Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията. 

Третата пресечена нелоялна практика е на „Доверие Брико” АД за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама. Например, към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама