„В съвременното общуване, когато през социалните мрежи потребителят прави новината и в малко по-пазарни взаимоотношения предлага нещо, при които срещу заплащане трябва да предостави дадена услуга или да продаде стока, е важно да има регламент.
Това заяви по БНР председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в светлината на предизвиканите от разрастването на т. нар. споделена икономика динамични промени на пазара и взаимоотношенията между участниците в него.
Маргаритов не за първи път повдига въпроса за необходимостта от създаването на правила за споделената икономика..
“Както знаете, в една от най-големите социални мрежи вече има бутон Marcetplace. Всички потребители, освен че си общуват, обменят снимки, информация, могат да си предлагат за продажба или за предоставяне техни вещи, от които нямат нужда или за известен период от време биха могли да ги предоставят за ползване на други потребители”, заяви председателят.
„Ние се стремим да поставим този въпрос и в ракурса на нормотворчеството и на институциите, които имат прерогатив в това отношение. След като такава дейност се развива и в бъдеще това ще продължи и то с много бързи темпове, е необходимо да има и правила, на които тя да се подчинява.”
Той е категоричен, че е належащо да се предизвика диалог и да се предложи начин, по който тази сфера да бъде регулирана.
„Казвам това, не защото искам да защитавам търговците, чийто бизнес в една или друга степен може би търпи някакви загуби, поради това че хората предпочитат други форми на търговско общуване. Казвам го преди всичко, защото потребителите, когато се възползват от тези способи на взаимодействие, не са защитени от нелоялно поведение на този, който стои отсреща. Ако нещо е обещано и не се случи, а вие сте платили за него авансово, няма нито институция, нито ред, по който да бъдат защитени интересите на потребителите”.
Затова според него е необходимо час по-скоро за споделената икономика да бъдат създадени правила, които да са близки до тези при онлайн търговията, които да позволяват регламентирана дейност. По думите му това ще позволи да се осъществява регламентиран търговски оборот и съответно да има институции, които да могат да контролират този процес.
Авиопревозвачи и транспортни компании биха могли да предлагат посредничество за туристически услуги като хотелски резервации например, стига да изпълняват изискванията на закона.
„За да може да се осъществява дейност по настаняване и търговия с туристически пътувания и пакети, независимо дали търговецът е авиокомпания или фирма за автобусен превоз, трябва да има регистрация като туроператор или поне като турагент, т.е. да има право да извършва сделки с туристически пътувания и пакети”, поясни Маргаритов.
Той изрази мнение, че е напълно естествено търговците да се опитват по някакъв начин да компенсират факта, че част от техните клиенти биха предпочели да си осигурят настаняването, през споделената икономика.
Потребителите обаче по никакъв начин не са длъжни да приемат каквато и да било оферта, ако се съмняват дали тя ще бъде достатъчно изгодна, подчерта Маргаритов.
Той посъветва да се подхожда внимателно към подобни предложения и да се пристъпва към сделка едва след проучването и сравняването на няколко възможности. И допълни, че в крайна сметка потребителят би могъл да закупи само билет за пътуването, а да избере „да се настани през споделена икономика в апартамента на някоя французойка, например”.
Добави коментар