Пропускателната способност на ГКПП между България и Румъния, особено при Дунав мост Русе – Гюргево, е основен проблем най-често за изходящия и входящия от и за България трафик на товарни, а не рядко и на пътнически МПС. Изключително бавна е обработката на документите, касаещи МПС и товара от страна на митническите и контролни органи. Тези обстоятелства предизвикват почти ежедневни задръствания и опашки от двете страни на моста. Това се посочва в преписка на Българо-румънската търговско промишлена палата, изпратена до редица министерства, агенции, посолството на България в Румъния, и различни институции, имащи отношение по проблема.
Предвид създадената от 01.12.2015 г. организация от Агенция „Митници“, заплащането на таксата за преминаване на товарни автомобили през мостовото съоръжение на ГКПП Русе „Дунав мост“ да се извършва посредством банкови карти (без възможност за заплащане в брой), в някои случаи поради технически причини за потребителите на услугата е невъзможно да осъществят транзакция от банковата карта, което води до увеличаване на времето за изчакване на товарните автомобили на мостовото съоръжение.
В допълнение, от 31.01.2017 г., е в сила изменение и допълнение на Закона за пътищата, съгласно което пътно превозно средство, пристигнало на ГКПП в направление влизане на територията на България, без да притежава валиден документ за платена винетна или ТОЛ такса, може да продължи пътуването си само след заплащане на таксата в специализираното звено на Агенция “Митници” на съответния ГКПП. Това допълнително забавя трафика на товарни автомобили и води до финансови загуби за тези, които извършват кръгови курсове между България и Румъния. Превозни средства на много фирми от Русе, например, не пътуват на територията на републиканската пътна мрежа в България, а само в Румъния, но им се налага да плащат винетна такса на границата. Същото важи и за всички чуждестранни автомобили, които идват на посещение само до граничния град (примерно гр. Русе).
По информация, подадена от ГД „Гранична полиция“, освен извършваната съвместна гранична проверка от органите на гранична полиция на българската и румънската страна, по отношение на времетраенето за преминаване на товарните МПС през мостовите съоръжения значително влияние оказва и допълнителния контрол, извършван от румънските служби – Национална компания за администриране на пътната инфраструктура (НКАПИ) и Службата, осъществяваща фискален контрол (ANAF).
Контролното претегляне на товарните МПС както на територията на България, така и на територията на Румъния и то в непосредствена близост до района на самия ГКПП сериозно забавя трафика, като много често измерващите устройства не са тарирани и отчитат с големи отклонения над реалните стойности, което е и сериозна предпоставка за събиране на пари „на ръка“.
Пълният текст на преписката е достъпен на http://www.brcci.eu/problemi-pri-preminavane-na-gkpp-bulgaria-romania
Добави коментар