Столична община и Камарата на архитектите в България (КАБ) превърнаха днешния 1-ви юни в празник на детската архитектура.
Изложба и творческа работилница под надслов „Направи си град – бъдещето на София“ обедини усилията и таланта на ученици от 1-ви до 11-ти клас. По-големите участваха в дискусия, в която разискваха темите за сградите, велосипедните алеи, паркирането и зелените площи в градът на бъдещето.
Най-малките - представители на няколко софийски училища, представиха свои картини и макети на града, в който мечтаят да живеят.
Главният архитект на София Здравко Здравков и председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов оцениха усилията на най-малките свои бъдещи колеги и участваха в дискусиите с по-големите.
Учениците от 5 г клас на столичното 143-то ОУ „Георги Бенковски“ представиха своя Воден град (на заглавната снимка).
„В него има повече чист въздух и по-малко вредни вещества. С този проект показваме, че градът ни може да бъде модерен, красив и забавен за всички, не само за децата.“
По-малките им съученици от 3 в на 1-во СУ „Пенчо Славейков“ все още не са избрали име на своя град, но си го представят оцветен в зелено.
„Ще има повече зеленина, отколкото фабрики, които да замърсяват въздуха, околната среда, реките и водата. Най-важното е да има училища, болници, полиция, пожарна, кошчета за разделно събиране на отпадъците, фабрики за рециклиране. Също трябва да има детска градина и банка."
Магдалина Ръжева от сдружение „Детска архитектурна работилница“ (на колажа вдясно), помагаща на децата да претворят идеите си на хартия и картон сподели:
„Те много добре знаят какъв искат да бъде градът. На всички направени от тях макети имаше много зеленина, говореха за велоалеи, магазини, лунапарк, който е задължителен за тях.“
Председателят на Камарата на архитектите на България - Борислав Игнатов (на колажа долу в ляво), е убеден, че проектите на децата са напълно реалистични и смята, че вдъхновението и таланта им трябва да бъдат надграждани.
„Детското въображение е безгранично и считам ,че това е верният начин да се работи с бъдещето на всеки град ида се търси мнението на всички – от най-малките до най-големите. Камарата на архитектите в България има предложение такъв тип детски работилници да влязат в учебните програми като избираем предмет в училищата. Подобен опит има в Румъния, където от няколко години се провеждат такива часове и те имат огромен успех. Освен всичко друго, подобни инициативи, възпитават у учениците любов към собствения им град и те започват да го чувстват като свое място, което пазят.“
Главният архитект на София Здравко Здравков (на колажа горе вдясно) оцени високо креативността в детските проекти.
„Те искат виенски колела, аквапаркове, атракциони - все хубави неща. На нас, по-големите, тези неща сякаш ни убягват. Децата имат чудесни идеи, защото не са натоварени с нашия професионализъм и търсят своите решения. Предложиха велоалеи до училище, катерушки и други. Накарахме ги на тези големи постери да направят предложение за това как виждат своето училище. Идеите им са чудесни и ще взаимстваме част от тях. При мен дойде един ученик от шести клас, който беше измислил решение за бул. „Тодор Каблешков“ и бул. „България“. Чудесно решение, което ви гарантирам, че повечето от студентите в университета не биха се сетили да предложат. Децата са прекрасни! Дори в част от макетите им на Града на бъдещето бяха предвидили и затвори за престъпниците.
Добави коментар