Арх. Здравко Здравков: Паважът по бул. „Дондуков“ остава, но без велоалеи по него

17:53, 01 юни 17 25 965 Шрифт:
Автор: Златина Петкова

Главният архитект на София Здравко Здравков присъства на официалното откриване на творческата работилница „Направи си град – бъдещето на София“, в която малки и големи ученици представиха своите виждания за развитието на столицата.

Арх. Здравков повдигна въпроса за общественото напрежение, което съществува по отношение на устройството на София.

„Когато ние, като архитекти, успеем да създадем добрия град, постепенно той променя и отношението на хората към него. При наличието на непрекъсната враждебна среда, нагласите в обществото са такива, че неглижират градския дизайн и се стига дори до вандализъм. Всичко това е следствие на градската среда.“

Според архитекта, желанието столицата ни да е зелен град, няма как да се реализира единствено чрез озеленяване, а плод на система от мерки, свързани с придвижването.

„Крайната ни цел е да намалим броя на личните автомобили в града. Свидетели сме на това как майките и бащите всекидневно карат децата си на училище и ги връщат обратно. Те формират огромен дял от транзитните пътувания. Първата мярка, която предприехме, е създаване на възможности първокласниците да се обслужват от зоната в един пешеходен изохрон, който е не повече от 800 метра, т.е. да може пеша да се отиде до училище. Постепенно работим със система от мерки, които ще бъдат обвързани с това да се стимулира ползването на градския транспорт и велосипедите. Ние сме на едно от първите места в Европа по брой автомобили на глава от населението – имаме 600 коли на 1000 човека. Нашият град трябва да се трансформира така, че най-отгоре да стои пешеходецът.“

Главният архитект на София засегната и актуалната тема за споровете около настилката на столичния бул. „Дондуков“.

„Проблемът дойде от там, че след проведената дискусия по въпроса, мненията се разделиха на две. Живущите около булеварда желаеха той да е асфалтиран, а част от останалите бяха категорично за паважа. Нашето предложение беше компилация между двете, като паважът щеше да остане в средната ивица и той се запазваше в цялост, защото щяхме да го удължим до ул. „Кракра“. На експертното заседание на Министерството на културата вчера са отхвърлили обаче, нашия вариант, така че ние ще се съобразим с тях и ще запазим бул. “Дондуков“ във вида, в който е сега. Трябва обаче да сме наясно, че върху паважа не може да има велоалеи. Така идеята ни да свържем моста „Чавдар“ с изградената велоалея по бул. „Владимир Вазов“ и с продължаване по бул. „Тодор Александров“ няма да може да се случи по бул. "Дондуков“. Ще трябва да търсим алтернатива или по "Московска", или по някоя от успоредните улици. Предложението ни беше обвързано с преминаването изток-запад.“

Арх. Здравков беше категоричен и че градовете на бъдещето не са свързани с високото строителство.

„Ще цитирам мой колега от Париж, който скоро беше в България. Той заяви, че мястото на високото строителство е в периферията на града. В момента там провеждат конкурс за преустройство на най-високата им сграда в Монпарнас. Те счетат тази сграда за грешка на растежа, боде им очите и искат да се реконструира. Нека, след като си тръгна от този пост, да не осъзнаем след 20 години, че ние имаме такива грешки на растежа и да се чудим как да ги трансформираме.“

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама