„Лакме” се завръща на сцената на Софийската опера

15:00, 17 фев 18 / Култура 25 1166 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

“Лакме” на Лео Делиб e eдна приказка за любовта, видение от света на екзотиката, разказано от “нежния русокос великан” Делиб, известен и с балета си “Копелия”.

На 22 февруари, от 19:00 ч. в „Лакме“ ще гостува именитото сопрано Диана Василева. Диригентът е Франческо Роза.

Участват още Бисер Георгиев, Диана Василева /Лакме/, Диана Генова, Мирослав Андреев, Даниел Острецов, Атанас Младенов, Елена Стоянова, Силвана Пръвчева, Румяна Петрова, Слави Манов, Ваньо Димитров, Кирил Стоянов.


Делиб създава “Лакме”, бисер на френската опера, в края на ХIХ век. Операта е родена във време на разцвета на екзотиката, пленила въображението на творците от различните изкуства с магичното обаяние на далечния ориент.

“Лакме” се играе на малко сцени по света. Тя е голямо предизвикателство не само като изискване на стила, но и на певци, особено за теноровата партия. Даже и такива театри като Виенската щатсопера трудно си позволяват това заглавие. „Лакме“ е израз и на стратегията на режисьора Пламен Карталов за преоткриване на малко познати у нас оперни шедьоври.

Предизвикателство е и френският език. Този проблем се разрешава с  интензивната  работа на Снежина Русинова с певци и хор.

В спектакъла “Лакме” оживя изяществото на лирико-драматичната творба, оживя театърът на словото, което прави близко изживяването и за съвременника. Режисьорският прочит залага на вечната тема – силата на любовта и саможертвата. Карталов търси дълбочината на сюжета, на музиката и психологията, заложена от композитора. Запазва онази мекота и гъвкавост, която пленява с красотата и сантимента.

Действието се случва в Индия, над която тегне английският колониален гнет. Индусите се молят на Брама за свобода, напътствани в борбата си от Върховния жрец Нилаканта. Дъщеря му Лакме обаче се влюбва в английския офицер Джералд. Ранен от баща й, Лакме го укрива и обсипва с ласките на любовта. Иска чрез чудотворна вода да свърже съдбите им завинаги. Войнишкият дълг обаче зове Джералд и той си тръгва. Лакме изгубва смисъла на живота си и се самоубива.

Пестеливата сценография създава съвременно усещане за тази екзотична приказка. Пространствата умело и без да се натрапват се оформят:   храма за молитви,  шумния пазар и интимността на изживяването на любовните сцени. Красивите костюми и характерните за френската опера балетни сцени (майсторски осъществени от Мая Шопова) подсилват приказния, екзотичен характер.

Режисьорският почерк на Карталов е отчетлив. Почеркът му се характеризира с пластично извайване на образите – музикално и сценично, детайлна разработка на ансамбловите сцени и превръщане хора в главно действащо лице. Или умението му да моделира максимално един пълноценен ансамблов театър.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама