Водещата социална интернет медия Facebook ще забави във времето представянето на своя нов продукт, известен като "интелигентен говорител с дигитален помощник" (smart speaker), съобщи късно снощи агенция Bloomberg, цитирана от БНР.
Устройството трябваше да бъде представено на предстояща през май конференция на Facebook за разработчици, но стартирането на новия продукт ще бъде спряно вследствие на неотдавнашния мащабен скандал, свързан с неразрешеното използване на лични данни на потребителите на социалната медия от компанията Cambridge Analytica.
На Facebook ще бъде необходимо повече време, за да гарантира, че новото устройство ще защитава достатъчно данните на потребителите.
Въпреки това от социалната мрежа продължават да планират пускането на пазара на това устройство по-късно през настоящата година, което да конкурира подобни устройства Echo на Amazon.com Inc. и Googel Home на Alphabet Inc., допълва агенцията.
Скандалът с неправомерното използване на лични данни провокира поредна вълна от продажби на акции на Facebook по време на търговията във вторник. Компанията загуби нови 4,9% от пазарната си стойност, като в рамките на изминаващия месец нейните акции се понижават с цели 16 на сто.
В допълнение към критиките, с които Facebook се сблъсква от страна на потребители и политици, сега социалната мрежа има нова грижа, причинена от по-малобройна, но мощна и значима група – рекламните клиенти.
Някои компании, сред които втората по големина германска банка Commerzbank, производителят на високоговорители Sonos и операторът на интернет браузера Mozilla, се отказаха от рекламиране в социалната мрежа – поне временно.
Рекламни агенции твърдят, че компаниите упражняват засилен натиск над Facebook да стане по-прозрачен и да пази по-добре данните, с които разполага. „Смятам, че клиентите с право достигнаха до момента, в който смятат, че достатъчно са си траели“, казва Дейвид Кершоу, ръководител на рекламната агенция M&C Saatchi, в интервю за BBC.
Рекламодателите критикуват липсата на прозрачност и нежеланието на Facebook и Google да направят нещо срещу разпространението на фалшиви новини. Google притежава платформата за видео Youtube, където конспиративните теории и неверни новини се разпространяват бързо, а точно до тях има реклами на установени марки. Откакто стана известно, че данните на 50 милиона потребители на Facebook нерегламентирано са достигнали до компанията за политически анализ Cambridge Analytica, критиките се изостриха. А ако рекламодателите се отдръпнат от Фейсбук, това заплашва дори съществуването на компанията, защото рекламите генерират 98% от приходите.
Въпреки това не е ясно дали отливът ще е масов. Facebook и Google достигат до милиарди хора, особено младата, заможна целева група. За компаниите би било сложно и скъпо да рекламират джинсите, автомобилите или шампоаните си без този интернет дуопол.
Във всеки случай все повече рекламодатели искат да използват силата си, за да накарат Facebook и Google да предоставят по-надеждна информация както за контекста на рекламите, така и за тяхната ефективност - колко потребители наистина виждат рекламата. Кийт Уейд, маркетинг директор на Unilever, заплаши с оттеглянето на рекламите на концерна от най-голямата в света социална мрежа още преди скандала.
„Не можем да продължим да подкрепяме такава дигитална верига за доставки, която по отношение на прозрачността е съвсем малко по-добра от едно блато", каза той. Компанията инвестира една четвърт от годишния си рекламен бюджет от 7,6 милиарда евро в интернет, а загубата на подобни суми ще е болезнена дори за Facebook.
Добави коментар