Има три основни типа изгодни за потребителите оферти с отстъпки – намаленията, промоциите и разпродажбите. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред ТВ+, в този период, когато много търговци се освобождават от летните колекции за зареждането с есенно-зимни или въвеждат нови продукти на пазара.
„При намаленията стоката трябва да е продавана на старата цена поне един месец. Хората трябва да могат да видят каква е била тази стара цена, каква е новата цена и съответно – какъв е процентът на намалението”, разясни Маргаритов. И допълни, че това ясно и недвусмислено трябва да бъде посочено на етикета на съответната стока или в близост до групите стоки, за които се отнася съобщението за намаление.
„Особено когато на пазара се въвежда някакъв нов продукт, потребителите не могат да преценят изгодността на една такава оферта, защото е възможно стоката да не се предлага на много места”, обърна внимание председателят на КЗП. „Тогава отново трябва да се подходи с известна доза „потребителско недоверие”, ако продуктът се предлага като някаква панацея и затова се предлага на дадена по-висока цена”, допълни той.
Маргаритов подчерта, че „т.нар. разпродажби могат да се случат само при определени обстоятелства, които са посочени изрично в закона, а не кой когато си реши да напише: „ликвидация”, „довиждане, ще се видим пак” и т.н.”. Възможните хипотези, в които търговците имат право да обявят разпродажби, са при прекратяване на дейността на търговското предприятие, при осъществяване на строително-ремонтни дейности за повече от 30 дни или при пълна или частична разпродажба на стоковите наличности при продажба на търговския обект.
Председателят на КЗП посочи, че е важно потребителите да знаят тези обстоятелства, да обръщат внимание и да бъдат по-предпазливи. Също и да сигнализират, ако нещо не е наред. Той припомни, че и при пазаруване от намаление важат всички потребителски права, свързани с рекламациите и гаранционната отговорност на продавача за различните видове стоки.
Санкциите за некоректни търговци при провеждането на кампании за намаление са до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.
Добави коментар