На Марс има условия за живот

21:00, 26 сеп 18 / Любопитно 25 1220 Шрифт:

На Марс от стотици милиони години има зона, която е подходяща за съществуването на микроорганизми, пише "Earth and Planetary Science Letters", като се позовава на изследване на учени от университета „Браун“ в Провидънс, САЩ.

Анализарийки данните, събрани от орбиталната сонда Mars Odyssey, специалистите са установили наличие на торий и калий в почвата, а също така на водород. Според тях може да се предположи, че в далечното минало на Марс е имало и уран, съобщи БНР.

Тези вещества са достатъчно условие за начало на процеса на т.нар. разцепване на водата (радиолиза) под влиянието на йонизиращи лъчения, а отделяната при това енергия може да служи като храна на примитивни микроорганизми.

Учените посочват, че на Земята също има организми – хемелитотрофи, които ползват енергия от окислителни реакции на неорганични вещества.

Литотрофните организми могат да живеят на дълбочина от километър и половина. Според публикацията може да е малко пресилено да се говори, че е открит живот на Марс, на анализът на данните ще помогне при по-нататъшните търсения.

През юли учени от Националния астрофизически институт в Болоня, Италия, обявиха, че с помощта на данни, получени от сондата Mars Express, са успели да открият големи количества вода на Марс, което е главното условие за възникване на живот. До този момент на планетата са установени само големи ледници.

Ключови думи