Астрономи за пръв път откриха луна извън Слънчевата система

12:20, 04 окт 18 / Любопитно 25 993 Шрифт:

Астрономи идентифицираха онова, което изглежда е първата луна извън Слънчевата система, съобщиха световните агенции. Става въпрос за голямо газообразно небесно тяло с размерите на Нептун, което не напомня другите луни и орбитира около по-масивна от Юпитер газообразна планета.

Откритието е изненадващо, но не защото показва, че луни съществуват другаде - бе въпрос на време да бъде открита луна в друга звездна система. Впечатляващо е колко различна е тази луна в сравнение с известните на учените около 180 луни в Слънчевата система.

"Тя е голяма и необикновена според стандартите на Слънчевата система", заяви астрономът Дейвид Кипинг от Колумбийския университет по повод новооткритата луна, известна като екзолуна, тъй като се намира извън пределите на Слънчевата система.

Луните в Слънчевата система са скалисти или ледени обекти. Смята се, че новооткритата екзолуна и планетата, около която орбитира, са няколко пъти по-масивни от най-голямата планета в Слънчевата система - Юпитер. Екзолуната и нейната екзопланета са газообразни и сформират неочаквана двойка небесни тела. Намират се на 8000 светлинни години от Земята.

Наблюденията на Кипинг и съавтора на изследването Алекс Тийчи от Колумбийския университет са извършени с помощта на космическите телескопи "Хъбъл" и "Кеплер". Ще са нужни обаче допълнителни наблюдения с "Хъбъл" през месец май следващата година, за да се потвърди откритието.

Екзолуната е значително по-масивна от най-голямата луна в Слънчевата система - Ганимед, която е с диаметър около 5260 км. Смята се, че екзолуната е с приблизително същите размери като тези на Нептун - най-малката от четирите газообразни планети в Слънчевата система. Диаметърът на Нептун е около 49 000 км. Екзолуната и нейната планета кръжат около звездата Кеплер-1625, чиято температура е сходна с тази на Слънцето.

Ключови думи