Вечеря в Националната художествена галерия предизвика скандал

09:50, 27 ное 18 25 9877 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Коктейл след изложба в Националната художествена галерия предизвика вълна от недоволство в социалните мрежи. Повод за скандала стана разпространен в социалните мрежи клип, който показва пиршество с маси, отрупани с месо, оформено в различни женски фигури. Събитието е било замислено като пърформанс от авторката си Михаела Дановска, по-известна с псевдонима си Ода Жон. Мнозина обаче видяха в него единствено лош вкус.

„Знаехме за това. Авторката ни представи своята идея. Тя назова пърформанса като „вечеря натюрморт”. Телата не са само женски, има и мъжки. Мисля, че посланието в живописта на Ода Жон е това, че отнасяме към хората като към обекти за употреба. Тя визуализира това и на коктейла. Най-печалното е, че той се прочу повече от изложбата”, каза пред Нова телевизия директорът на Националната галерия Яра Бубнова.

По нейните думи този, който не е видял изложбата, няма как да интерпретира коктейла правилно. Според нея художничката е утвърдено име в изкуството, с много изложби. Директорът заяви, че съвременното изкуство е  по-различно от това, с което е свикнало обществото.

„Тази зала се използва специално за подобни събития. Коктейлът беше част от откриването на изложбата на Ода Жон. Неслучайно тя го нарича „натюрморт вечеря". Художничката работи в духа на метафоричния сюрреализъм. Така беше организирана и самата вечеря”, коментира кураторът на изложбата Надежда Джакова.

Картините на художничката ще бъдат в Националната галерия до 13 януари. 

Сред малцината, които не посрещнаха новината за тази вечеря с гняв, бе изкуствоведката Диана Попова, която публикува следния коментар:

„Чета коментарите тук и много се забавлявам, признавам си. Не сте били, не знаете за какво става дума, но възмущение да пада, нали. То и аз не знам в конкретния случай, а и още не съм гледала изложбата, но пък знам достатъчно за изкуството и за изкуството на пърформанса, за да се замисля поне малко, преди да плюя.

Преди 20 години в Националната галерия за чуждестранно изкуство в София имаше голяма изложба на „Флуксус“ – авангардно движение от 1960-те години, което тръгва от Европа, а в американския му клон е Йоко Оно например – име, което би трябвало да ви говори нещо. А може би и Джон Кейдж ви говори нещо, но не съм сигурна. В изложбата имаше възстановки на пърформанси на Бен Патерсън, единият от които – „Тристан и Изолда“ – е гола жива девойка на маса, покрита със сметана и ориз, от която публиката яде с китайски пръчици. Разбира се, и през 1998-а това предизвика скандал, но по-скромен, доколкото още нямаше Гугъл и Фейсбук. Но пък за изминалите 20 години нашата публика можеше да научи поне това, че когато пърформанс се прави в галерия, той се явява изкуство. Дали е качествен или не, е отделен въпрос. Но се обсъжда изкуство. А не например салата с „Обесването на Левски“, за която може би си спомняте, но все пак да припомня тук съставките“.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама