Такива са отчетите за това кой и как финансира партиите, как се използват медиите, купуването на гласове, контролираният вот и ограничението воденето на кампания да става само на български език.
Няма фактори без конституционна санкция с възможност да спират политически или управленчески действия, но организираната престъпност, влиятелни олигарси и корупцията по високите политически етажи могат да подронват демократичните процедури и процесите за взимане на решения. Формално погледнато правораздавателната система е независима, но също така е подложена на масиран политически натиск, както и на такъв от заможни бизнесмени. В този вид власт корупционните практики се срещат често, демократичните институции са манипулирани, казват авторите на доклада за България.
За свободата на медиите се повтарят известните констатации на "Репортери без граници": най-ниското място от всички в ЕС и само преди Русия, Беларус и Турция в Европа; сериозни притеснения за заплахата срещу плурализма, силна концентрация на собствеността, непрозрачни медийни структури, прекалена близост с властта и употреба на комуникационните бюджети на ЕС за печелене на лоялност; тормоз над журналистите, който ги кара да прибягват до автоцензура.В обзора за 2018 г. се посочва и т.нар. Истанбулска конвенция, като се обясняма, че дебатът за нея е бил "изключително популистки и пристрастен".
Критики има и към защитата на имуществените права - има правна рамка в съответствие с изискванията на ЕС, но "често отсъства адекватното ѝ прилагане". Върховенството на закона в България е на слаби нестабилни основи заради слабото правораздаване, за което често се смята, че е силно корумпирано, под външно влияние и е една от институциите с най-ниско доверие в обществото.
Прилагането на регулациите е слабо или произволно, системата е задръстена от забавени дела, процесите за продължителни, а това не само води до високи разходи на засегнатите, но и те не получават справедливост в разумен срок. Процедурите за несъстоятелност например отнемат средно над 3 години и едва около една трета от исковете биват удовлетворени. Освен това няма правила предприемачите да получат втори шанс в разумен срок след обявяването на банкрут.
В икономиката се изтъкват като положителни фактори ниският дял на задлъжнялост на държавата и делът от БВП на правителствените разподи, но се посочва високата неефективност на държавните предприятия, сравнително високата цена на социалните отчисления за бизнеса и особено фаворизирането от властта на определин компании и частичното прилагане към тях на закона.
Корупцията в публичните услуги и администрацията е факт, подхранван от нестабилността в управлението заради честите промени на закони и регулации, както и неравнопоставеността в прилагането им. Бизнес се започва евтино, но бавно, а свързването на обекти с електрическата мержа е много скъпо и отнеме много време. Няма много данъци, но регулациите са твърде усложнени и тежки, което изисква часове работа на счетоводството за спазването им.
На бизнеса може да му харесва това, че пазарът на труда е гъвкав и раздялата със служител не е сложна. Но предизвестието е едно и също както за новаци, така и за опитни служители, а няма и изискване при съкращения на хората да се предлага възможност да се върнат на същото място. Колективните трудови договори се практикуват изключително в публичния сектор. Минималната заплата бе номинално повишена през юли с почти 10%, но процедурата за определянето ѝ остана непрозрачна. Основни проблеми за правене на бизнес остават неефективната правителствена бюрокрация и корупията.
Всичко това отрежда в общата класация 29-о място от 45 държави, като под България остават три страни от ЕС - Хърватия, Унгария и Гърция. България е под №30 по политическа свобода (само Унгария е по-зле), №33 по върховенство на закона (никой друг от ЕС не е по-зле) и №21 по икономическа свобода.
Добави коментар