Живот на Червената планета?!?

10:20, 06 апр 19 / Култура 25 1789 Шрифт:
София Бояджиева Автор: София Бояджиева

Трудно може да се намери човек, който да не е развълнуван от потенциала за живот на Марс. Поради тази причина новината, че е открит газ Метан (CH₄) на Червената планета, е много вълнуваща. Това се случва през 2004 г., когато Европейската Космическа Агенция (ESA) обявява, че химичното съединение, най-простият наситен въглеводород, е открит в атмосферата на Марс. Тази теза е категорично потвърдена през 2014 г. Това е голямо събитие, но откъде идва този газ?

През 2019 г., европейски космически кораб потвърждава, че на повърхността на Марс има метан . Изпратеният от НАСА ровер "Curiosity" измерва залежи на химичното съединение, чието съществуване е потвърдено по-късно от орбиталния апарат "Марс Експрес" обикалящ планетата. Природата и обхватът на този органичен газ са обекти на много и задълбочени дебати. Интересът към откритието е изключително голям, защото на Земята, метан се получава от живи форми, но също така е и резултат от геоложки процеси. Не само това, но газът оцелява за много кратко време в атмосферата на Марс, което означава, че е бил отделен малко преди да бъде измерен. Получен е сигнал за неговото наличие на 15 юли 2013 г. Тези измервания са потвърдени на следващия ден от спектрометър, от борда на "Марс Експрес". Двете изследвания са публикувани в списание Природна Гео-наука (Nature Geoscience).

Главният изследовател, д-р Марко Гурана, споделя, че от летателния апарат "Марс Експрес" е забелязана само една силна поява на органичния газ (15 части на милиард по обем метан в атмосферата). Това измерване е направено ден след като "Curiosity" съобщава, за намерен извор на метан с 6 части на милиард. Ученият коментира, че тези количества изглеждат незначителни, но измерванията отговарят на средно 46 тона метан, в район от 49 000 км. Благодарение на прецизни изчисления, точното място, откъдето се е повил органичният газ, се знае и се нарича кратера Гейл.

Големият въпрос е дали това е сигнал за живот или само за геологически процеси? Съществуват няколко предполагаеми начина за образуването на метан на Червената планета. Единият е, ако съществуват там микроби, те биха могли да са причината. Съществува и следната научна теория: микроорганизми в миналото са замръзвали и когато ледът се стопява, те бавно изпускат газ, който се процежда през цепнатини на повърхността в атмосферата. Има и обяснение, което не е свързано с потенциалния живот на планетата. Друг интересен факт е, че съществуват няколко вида геоложки процеси, които произвеждат метан. Добър пример е процесът, свързан с изменението на минерали в кората на планетата, за протичането на който са необходими нагряване и вода. Един от продуктите на реакцията е метан.

Изследване на района е направено, за да се разбере от къде може да изтича органичния газ. Търсени са били особености на повърхността или пролуки, от които може да се пропусне газ. Подобни процеси са често срещани на Земята. Други особености, търсени на повърхността на Червената планета, са тектонски разломи и източници на природен газ. Д-р Джузепе Етиопе от Националния Институт по Геофизика и Вулканология в Рим, съавтор на изследването, коментира, че тектонски размествания са установени, и то!, на местата, където е открито въпросното химично съединение. Тези размествания се намират на дълбоко ниво, където се предполагат залежи на замръзнала вода. Така нареченият, вечен лед, е отлично уплътнение за метана, което прави напълно възможно тази газ да се изпуска епизодично през пукнатините на повърхността.

През 2016 г. бе изпратен нов космически апарат "ExoMars Trace Gas Orbiter", в орбита около Марс. Учените се надяват той да хвърли повече светлина по въпроса. На борда му са два спектрометра - белгийски, наречен NOMAD и руски, наречен ACS. Първите сведения са, че те не откриват метан, което бе изненада. Но обиколките продължават и учените чакат за нови резултати. Докато няма категоричен отговор на въпроса: Метан (CH₄) на Марс липсва ли?, ние можем да фантазираме някой да погледне от кратера Гейл, както и да видим малки зелени човечета на Червена планета.