Индекс ще оценява доколко са рискови шофьорите на тирове и водачите на автобуси. Методиката е заимствана от Швейцария, съобщи на пресконференция Яна Спасова от изследователската агенция „Експлика“, която за втора година прави допитването за шофьорското поведение на пътя, предаде БГНЕС.
Според проучването в България има 2,4 млн. активни водачи, които годишно шофират над 2000 км. Резултатите показват, че 96% от тях допускат неволни грешки.
„Това са хора, чиито реакции трябва да бъдат анализирани и разработвани мерки за намаляването на пътните инциденти“, заяви още Спасова.
Експертите на агенцията са адаптирали за българските условия въпросник на професор за човешко поведение от манчестърски университет.
Проучването е попълнено от над 2000 души за няколко дни, след старта на въпросника. През миналата година са отговорили с онлайн теста близо 46 000 души. Всеки от тях прави самооценка на 50 рискови ситуации като дава оценка от 1 до 5 в зависимост от това дали се е случила през последната година. Скала от 0 до 100 процента показва колко рисков е водачът.
Според миналогодишните резултати на националния индекс 89,6% казват, че българинът шофира безопасно. „Българинът е изключително критичен към останалите”, смятат експертите.
Резултатите от въпросника са изключително полезни. Част от предоставените данни влязоха в обучението на проверяващите шофьорските изпити, заяви зам.-министърът на транспорта Ангел Попов.
Много важна тема, по която трябва да се работи и занапред е умората на шофьорите. Много се надяваме, това което ни предоставите като информация, да работим за намаляването на пътния травматизъм“, заяви още заместник-министърът.
Попов предлага съвместната инициатива с пътния бранш и експертите заедно да разширят мерките със старта на нова кампания бранша „Не си мълчи“.
Добави коментар