Откриха огромно количество метал на Луната

16:20, 15 юни 19 / Култура 25 1462 Шрифт:
Кадър на пълната луна, взет от град Виго, северозападна Испания

Учени откриха гравитационна аномалия на южния полюс на Луната. Тя се дължи на останките от гигантски астероид, които остават „консервирани“ в мантията на спътника на Земята, съобщава БГНЕС.

Огромно количество метал е открито под кратера Южен полюс – Ейткън, намиращ се на обратната страна на Луната. Той е смятан за най-големият кратер в Слънчевата система, образувал се в резултат на удар с друго небесно тяло. Предполага се, че астероидът се е врязал в този район на Луната преди около 4 милиарда години.

„Представете си заровен под земята метал, който е пет пъти повече, отколкото площта на Хавайските острови. Неочаквано се натъкнахме на тази маса“, заяви водещият автор на изследването Питър Джеймс, доцент по планетарна геофизика в Бейлърския университет. Тежестта на „аномалията“ е около 2,18 квинтилиона, твърдят учените.

Те направили своето откритие, докато сравнявали топографските карти на Луната, получени от апарата Lunar Reconnaissance Orbiter. Това е част от експеримент на НАСА за изучаване на гравитационното поле и вътрешния строеж на Луната, проведен от 2011 до 2012 г. В рамките му два спътника се движили по орбитата, фиксирайки гравитационното поле в различни точки.

Откритата аномалия в района на кратера Южен полюс – Ейткън се обяснява с голямото количество метал на дълбочина 300 км. Математическите модели, създадени от учените, показват, че останките от свръхтежкия желязно-никелов астероид до ден-днешен остават в лунната мантия.

Ключови думи