Какви са ползите и рисковете при шофирането на тъмно

09:55, 26 юли 19 / Любопитно 25 1047 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Лятото е най-предпочитаното време за дълги пътувания и период, когато стотици хора се отправят на пътешествия. Мнозина предпочитат да тръгнат през нощта, тъй като трафикът е по-облекчен. Въпреки това, има доста опасности.

Какво трябва да знаем, ако решим да тръгнем на дълъг път в тъмната част на денонощието:

Натоварен трафик, забързани автомобили и в голяма част от времето непоносимо високи температури. Така изглеждат магистралите и главните пътища в страната през летните месеци. Спасението някои виждат в едно-пътуване през нощта.

"Както обикновено лятото е най-тежкият откъм пътен травматизъм период от годината. Най-много ПТП-та стават, най-много тежки ПТП-та стават, при които има изключително много ранени и загинали. През месеците юли и август загиват най-много хора в България и най-много са тежко пострадалите. Основните проблеми с пътуването извън града през нощта, са два: Единият е това, което важи и за дневното каране - умората. Тя важи още повече през нощните часове, тъй като тогава движението е по-слабо, а това малко или много е дразнител, който ни държи будни, освен това фактът, че е тъмно още по-лесно ни успива, особено на пътища, които са както магистралата дълги и монотонни. Това е единият риск, другият е свързан основно с това, че през нощта логично виждаме по-малко", обясни Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Потвърждават го и лекарите. Адаптацията на окото от светло към тъмно и обратно, е процес, който зависи от начина, по който функционират фоторецепторите на ретината. Скоростта, с която това се случва зависи пряко от възрастта на човек.

"Колкото е по-младо едно око, толкова по-бързо се наглася от светло към тъмно и от тъмно към светло. С възрастта адаптационните способности намаляват, както и с различните житейски навици, тоест хора, които смятат, че живеят здравословно и се хранят с еднотипна храна може да изпаднат в състояние, в което да имат недостатъци на витамин А и съответно адаптационните способности на фоторецепторите да страдат. Това е малко уловка на съзнанието. Трафикът е по-малък, но ние сме същества, които нощно време обикновено спим, така че нагласата на организма ни е обикновено да бъдем с по-ниска концентрация, по-забавени реакции и съответно възможността ни за реакция при ситуация на пътя е много по-малка. Информативната стойност на светлинния поток е многократно намалена и нашата разделителна способност, контраст и грубо казано способността ни да различаваме предмети, е много по-ниска отколкото през деня", обясни Д-р Лукан Мишев, офталмолог.

Използването на допълнителни средства за подобряване на зрението ни през нощта не е препоръчително, съветва очният специалист.

"Всеки филтър пред окото отнема от светлината. Тръгва убеждението, че с жълти очила виждаме по-добре. Жълтите очила могат да се използват само и единствено в мъгла. Тогава е възможно да имаме възприятие на правилна форма през мъглата, ако филтрираме синия цвят. Тогава може, но през нощта жълти очила за мен са безсмислени", заяви Мишев.

"Особено в този сезон, изключително важни са почивките. Доказано е, че летните жеги влияят на нашата концентрация и респективно на способностите ни зад волана. Без значение дали тръгваме през деня или през нощта да правим чести спирания, да кара най-отпочиналият в автомобила, както и този, който съответно има най-много опит и разбира се, да не се бърза за никъде, което казваме всяка година, тъй като едно увеличение на скоростта с 10 или 20км/ч би ни спестило на разстояние от София до морето не повече от 6-7 минути", разясни Тодоров.

Омаловажаването на тези обстоятелства и надценяването на собствените ни възможности водят до инциденти на пътя, категорични са експертите.

"Всеки от нас си мисли, че всичко това е статистика и няма как да ни се случи. Всъщност ние сме част от статистиката и колкото повече се говори за това какво се случва всеки ден, толкова по-вероятно е някой да се замисли и съответно да вземе мерки", каза още Тодоров.

Цифрите са категорични. Въпреки по-облекчения трафик през нощта за изминалата 2018 г. от общо 6690 тежки инцидента, 1795 са се случили в тъмната част на денонощието.

Пътнотранспортните произшествия са доста значителна част от нашата дейност. Мога да ви кажа, че само от началото на година като статистика има около 660 отработени произшествия, споделя старши инспектор Ивайло Ангелов от главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението".

За своите 26 години стаж, старши инспектор Ивайло Ангелов е видял почти всичко, с което професията му може да го срещне. Заедно с екипа си се е отзовавал на стотици сигнали за катастрофи, затова съветва:

"Ако има наоколо други хора, тежко пострадали, да окажат първа помощ, да се обадят на общоевропейския телефон 112 и до пристигането на компетентните сили и средства да се опитат да обезопасят автомобила като се постави триъгълник и се откачат клемите на акумулатора".

Най-важно според него е при възникването на подобна ситуация да запазим самообладание, за да бъдем полезни както на себе си, така и на околните.

Изотчник: БНТ

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама