Какви са най-важните правила за каране на велосипед в градска среда

18:00, 09 авг 19 / Любопитно 25 3101 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Броят на велосипедите по улиците расте всеки ден. С това расте и броят на катастрофите с велосипедисти - само за миналата година регистрираните инциденти са над 360, съобщи БНТ.

Загиналите велосипедисти са 20.

Велосипедистите са пълноправни участници в движението. Това е ясно, има го и в закон. Въпреки правилата за движение, спорът в България кой има по-голямо право да бъде на пътя - колата или велосипеда, си остава.

Слави Кръстев, експерт приложно колоездене – СБА, посочи, че според него и единият, и другият трябва да се пазят на пътя. „Правилникът за движение на дясностоящия в много моменти дава право на велосипедиста на кръгово или на светофар да преминава, но моя съвет е все пак велосипедистите да изчакват автомобилите и превозните средства, когато са на кръстовище”, посочи той.

Автомобилният състезател Румен Дунев, заяви, че въпросът е, че велосипедистите не отговарят пред закона с регистрационни номера, документи за управление и т.н. и много често заради тях се случват много тежки катастрофи.

Колоездачът Борислав Йорданов е на колело от дете. На година изминава около 15 000 км на велосипед. Маршрутът от връх Ком до Емине изминава на две колела за рекордно време - по-малко от 3 дни. По 600 часа на година е на велосипед, в София, между колите в агресивната градска среда.

„Има си писани правила в колоезденето - трябва да имаме основни неща по колелото, като едни от най-важните са стопче, светлина. Това е изключително важно за нощни условия, както и звънец. Като коланите при автомобилите, каската може да спаси живота ни. Тя има някои специфики при слагане, не може просто да я сложите на главата си и да си мислите, че сте защитени. Тя трябва да се стегне и да се сложи много добре покрай ушите и като се щракне, да може да стои здраво на главата”, посочи Йорданов.

Първо правило на колоездача - пази се сам, не разчитай на другите. Правило номер две - бъди предвидим за останалите.

„Велосипедистите могат да са предвидими единствено ако подават сигнали. Ако един велосипедист например завива наляво, трябва да подаде ръка наляво. За надясно - подава ръката надясно. И когато спира, подава ръката нагоре. За да бъде забележим един велосипедист, не е хубаво да бъде облечен с черни дрехи, задължително е да носи светлоотразителна жилетка”, каза още Йорданов.

Оказва се, че тези иначе прости правила могат да спасят човешки живот, признава и автомобилният състезател Румен Дунев.

„Когато на шофьора му се наложи да възприеме опасността, а на мозъка да изработи реакция, за да може да се предприеме съответната маневра, се изискват до около осем десети от една секунда. С тази скорост автомобила преминава около 20 м. Не винаги спирачката е първото и най-добро решение. В някои от случаите, когато автомобилът има скорост с отклонение на волана и маневра заобикаляне, резултатите са по-добри. Ако има пешеходец, велосипедист и някакво друго моторно превозно средство около нас може би най-добрият вариант е да се избегне пряк контакт с пешеходец или велосипедист и да се търси контакт с друг автомобил. Защото по този начин ще пострадат само ламарините и ще може да се спасят човешки животи”, заяви Дунев.

Преди да излезете на улицата с колелото следете и за техническата му изправност.

Слави Кръстев, експерт приложно колоездене -СБА: „Скорости, гуми, волан, всичко трябва да бъде проверено. Педалите, курвела, както някои му казват. Всичко трябва да бъде окомплектовано, да бъде наред, за да може велосипедистът да се движи правилно и да не предизвиква ПТП”.

Борислав Йорданов: „Аз разбирам, когато нещо не е в изправност, защото то започва да тропа да трака, да издава неспецифични звуци. Мога например веригата ще ми е за смяна, ако започне да прескача или ако започнат да ми скърцат спирачките повече, значи накладките са ми износени”.

Има някои разлики между карането на колело в България и други страни в Европа. В Холандия и в Унгария например велосипедистът е с предимство пред пешеходеца и пред автомобила.

Борислав Йорданов посочи, че в България стопчето може да свети постоянно, може и да мига. „В Германия е забранено мигането на стопче. Там то свети постоянно. Има няколко причини, като една е, че дразни шофьорите, другата е, че може да отключи епилепсия и третата е, че когато мига, по-трудно се определя разстоянието отколкото когато свети постоянно”, обясни той.

Правилата за велосипедистите са разписани в закон, никой обаче не контролира тези участници в движението дали са наясно с тези правила.

Борислав Йорданов: „Когато имаме светофар и за велосипедисти, ние можем да караме и през този светофар, но когато светофарът е само пешеходен, трябва да слезем от колелото, защото един велосипедист, когато е на колело, той е водач на превозно средство, а когато го бута, той е пешеходец”.

Когато решите да сте част от движението, независимо дали сте шофьор или карате колело - най-важното е да бъдете концентрирани на пътя.

Дори на колело не се качвайте след употребата на алкохол, защото някъде някой ви чака да се приберете живи.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама