Данните от 3D скенерите, с които са оборудвани всички 100 нови стационарни контролни точки на тол системата, може да бъдат използвани ефективно за контрол на извънгабаритния тежкотоварен трафик при движение без необходимото за това разрешително. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, на семинар за пътната безопасност на тема: „Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно“, който се провежда в Пловдив, съобщи „Фокус“.
Според проф. Асенов електронната система за събиране на пътни такси има потенциал да подпомогне превенцията на пътната безопасност чрез осигуряване на данни за контрол на извънгабаритните товари и претоварването на пътни превозни средства
Нова система ще измерва дали са претоварени ТИР-овете по пътищата
Проф. Асенов напомни, че извънгабаритните товари затрудняват видимостта, създават редица проблеми при организацията на пътното движение и са предпоставка за пътнотранспортно произшествие. „Ние ще можем да подаваме сигнали на „Пътна полиция“ за мястото, където сме засекли извънгабаритен товар, който се движи без разрешително или извън маршрута, за който има разрешително“, каза той.
Сензорите за тежест, вградени в пътната настилка на стационарните контролни точки, могат да се използват за превенция на претоварването на пътните превозни средства.
Започват тестове на тол системата за камионите и автобусите
Претоварените автомобили освен че рушат пътищата, създават предпоставка за пътнотранспортни произшествия. Ако един тежкотоварен автомобил с обща технически допустима максимална маса до 35 тона е претоварен и превозва 50 тона, той е потенциално опасен на пътя, тъй като спирачната му система не е разчетена за такава маса. Сензорите на тол системата могат да засичат как е разпределена тежестта на товара и съответно да се осъществява контрол на небалансирано натоварените превозни средства, които също създават представка за ПТП, защото могат да се преобърнат на пътя.
Проф. Асенов отбеляза, че след въвеждане на тол системата в други държави се забелязва дисциплина от гледна точка на извънгабаритния товар и претоварени тежкотоварни автомобили, които са основен фатор за разрушаване на пътя и предпоставки за ПТП. При наличие на коловози на пътя и дъжд се създават реални условия за аквапланинг, който не може да бъде решен с отводняване или други мерки за обработка на пътното платно освен преасфалтиране.
Тол системата ще тръгне тестово за три месеца от 16-ти август
„С въвеждането на тол такси за тежкотоварните автомобили се обръща модела за финансиране на пътния сектор – така тежкотоварният трафик ще поеме своята отговорност като по-голям рушител на пътя. С привличането на повече средства се дава възможност за възпроизводство на пътното поддържане“, каза проф. Асенов. Към
Обществения съвет за въвеждане в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси към министъра на регионалното развитие и благоустройството ще има работна група, която да анализира критичните пътни участъци и да определя приоритетното изразходване на средствата от пътни таксите.
„Около 300 млн. лв. са приходите от електронни винетки от началото на годината“, информира още проф. Асенов.
Добави коментар