Нобелът за физика отиде при учени, променили представите ни за Вселената

16:39, 08 окт 19 / Култура 25 1921 Шрифт:

Канадско-американският космолог Джеймс Пийбълс и швейцарските учени Мишел Майор и Дидие Кело бяха обявени за носители на Нобеловата награда за физика за 2019 година. „Тези трима мъже промениха представите ни за Вселената“, аргументира избора си Кралската шведска академия на науките, предаде БНР.

Пийбълс от университета Принстън е отличен за работата му по разкриване на чудото на еволюцията на Вселената след Големия взрив. Използвайки теоретични инструменти и пресмятания, роденият в Канада физик е успял да интерпретира радиационни вълни още от зараждането на Вселената и така е открил неизвестни преди това физични процеси.

„Не е ли очарователно, че имаме много ясно доказателство, че нашата Вселена се е разширила от плътно горещо състояние. И въпреки че теорията продължава да е поставяна на сериозни изпитания, не можем да не признаем, че тъмната материя и тъмната енергия продължават да са мистерия. Това означава, че независимо от големия ни напредък в разбирането на как еволюира Вселената, все още има много открити въпроси. Например, какво всъщност е тъмната материя?“.

Присъдиха Нобела за медицина за откритие как живите клетки се адаптират при кислород

Майор от Женевския университет и Кело от Кеймбридж са вече нобелисти за това, че първи в света - през 1995 година, са открили екзопланета около слънцеподобна звезда - планетата Димидий, на около 50 светлинни години от нас, в съзвездието Пегас. За 24 години след това откритите екзопланети са над 4000, като все още се търси двойник на Земята. Дидие Кело обаче споделя във видеоканала на университета в Кеймбридж в Youtube e, че все още се радва като дете.

"Трябва да призная, че всеки път когато открия планета около друга звезда, а досега съм открил около 200, се чувствам като дете. Защото всеки път се изненадвам. Преди се шегувах с хората, които ме питаха за научно-фантастични филми - че реалността е далеч по-пленителна и интересна от научната фантастика. Много съм щастлив, че продължавам да се изненадвам. Мисля си, че това е предназначението на науката. И сега разбирам какво съм говорил преди 20 години", казва Кело.

Джеймс Пийбълс получава половината от 833 000 евро - паричната сума за Нобеловата награда, а Кело и Майор ще си поделят другата половина. Имената на тримата се нареждат до светила на физиката като Алберт Айнщайн, Мария Кюри и Нилс Бор.