Ученето във висшите ни училища не трябва да бъде от сесия на сесия и от изпит на изпит. Ученето в университетите трябва да бъде ежедневно и това е разликата между едно българско висше училище и едно чуждестранно. В чуждите университети студентите всеки ден "ходят" с проект, всеки ден имат някакви задания и им се дава да четат много, преподавателите в тях не са по-раздаващи се, а са по-взискателни, но не само на сесията, а през цялото учебно време. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на младежки образователен форум в УНСС, предаде БТА.
Направихме проверка в четири висши училища у нас и средната посещаемост е 15-20 процента на лекции, в редовна форма на обучение, съобщи министър Вълчев. Той коментира, че "това означава, че имаме прикрита задочна форма, означава, че висшето образование не може да осигури онова натрупване на знания и умения". Зависи от степента на интересност, но зависи и от обема време, в който се учи и чете, и това не става само по време на сесия - трябва да е през цялата година, отбеляза той.
Красимир Вълчев: Висшите училища трябва да се настроят към динамиката на 21 век
Като проблем в системата на висшето образование Вълчев открои ученето само заради получаването на диплома. „Увеличихме нерационалното търсене на висше образование – заради самата диплома, а не заради знание и умение. Нерационалното търсене избуя в социалните, в стопанските, в правните науки“.
Просветният министър обърна внимание на разминаването между нуждите на пазара на труда у нас и това, което предоставя за него като кадри българското образование.
„През следващите години ще бъдем изправени пред повсеместен недостиг на специалисти във всички сектори. Възрастовата ни структура е такава, че при нормално възрастово разпределение след 10 години трябва да се пенсионират 25% от хората, но при нас ще се пенсионират 40% от хората. Младите хора, които ще навлизат на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези, които ще излизат“, каза още Красимир Вълчев.
Добави коментар