В продължение на казуса от изминалата вечер ТОПНОВИНИ Ви предаставя случая от Софийската опера и Балет в разказ от първо лице:
“Със съпругата ми и приятели посетихме Операта, купувайки билети отдавна. За съжаление ми се наложи неотложен телефонен разговор по време на представлението, малко след антракта. За да не притеснявам зрителите, тихо и бързо напуснах залата и проведох разговора във фоайето.
За огромна изненада обаче - оказа се, че не мога да се върна в залата, тъй като “Правилник на зрителната зала” повелявал това. След разговор с един от разпоредителите разбрах, че вариантите са два - или да догледам културното събитие от трети балкон или да напусна. Най-озадачаващото за мен обаче бе, че екипът на Софийската опера и балет е подходил доста… байганьовски, налагайки тези правила. Оказа се, че за прилагането на правилата дръжките на вратите на залата са свалени.
Не исках да правя скандал, да нарушавам комфорта на останалите зрители и съзнавам, че трябва да има определени норми на поведение в културна институция, но изведнъж у мен изникнаха следните въпроси:
- Не е ли редно правилата за поведение в “зрителната зала” да бъдат отпечатани изцяло на билетите или да бъдат прикрепени към тях? Смятам, че не сме длъжни да посещаваме сайта или залата преди да вземем решение да осъществим покупката на билет, което е вид договор с Операта. Присъствал съм на много подобни събития в чужбина и там често условията са описани на задната страна на билета.
- Можеше да не говоря по телефона, а да се почувствам зле или да имам неотложна нужда да посетя тоалетната. Номерчето за гардероба бе в съпругата ми. Ако след излизането ми реша да не се върна на постановката, как ще успея да взема дрехите си?
- Ако съм дошъл на опера с децата си (знам, че под 6-годишна възраст не се допускат деца на вечерни представления) и не мога да се върна при тях? Ако те се притеснят защо ме няма дълго време?
- Не трябва ли всъщност разпоредителите да модерират процеса и да знаят, че в даден момент зрител, който е извън залата, може да бъде вкаран? Това се случва на редица други събития, включително тенис-турнири в цял свят.
- Как пожарната е разрешила експлоатацията на залата при свалени дръжки на вратите? Какво правим, ако има пожар (да не дава Господ!) или друга извънредна ситуация?
- Ако в същата ситуация се казвах Боил Банов или Румен Радев, например, дали наистина щях да догледам мюзикъла от трети балкон?
- В правилата, с които се наложи да се запозная, пише: “Закъснелите зрители се настаняват на трети балкон до първия антракт. За спектакли на открита сцена закъснелите зрители се допускат до местата си след първия антракт.” В моя казус антрактът бе минал - защо се налагаше отново да се върна на трети балкон? Реално, това е казус, който не е описан в правилника.
- Запознавайки се с правилника, попаднах и на следната постановка: “След извършване на покупката билетопритежателите нямат право да връщат билети, както и да претендират възстановяване на платената за същите сума” Интересно, как ли би реагирала КЗП на това?
- Отново в правилника намерих следното: “Билетопритежател не може да се позовава на незнание на тези общи условия, които се поставят на видно място в билетната каса на СОБ и се публикуват в сайта на СОБ”. Какво правим, ако билетът за мюзикъла, на който присъствах, ми бе подарък? Тогава влизаме в хипотеза, в която получаваш подарък, в който императивно ти се налагат норми на поведение. Странен начин да привлечеш публика към културния си продукт…
Искам да е ясно - смятам, че трябва да има определени норми на поведение. Но дали наистина г-н Карталов и Софийската опера и билет са установили адекватни такива? Или отново НАЛАГАМЕ култура, при това - по български.
Лично на мен ми остана лош вкус в устата, най-вече от изкъртените дръжки на вратите и от това, че така силно държат да се спазват зле разписаните правила от екипа, който “прослави” България в Япония със скандала “Локо София”…
ТОПНОВИНИ очаква още от Вашите сигнали за нередности, папарашки снимки и потребителски казуси на [email protected]
Добави коментар