БСП е против системата „бонус-малус“

13:05, 11 дек 19 / Политика 25 1978 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Според депутатите от БСП в наредбата за системата „бонус-малус“ са допуснати сериозни пропуски и тя трябва да бъде преработена. Левицата се обяви против предстоящото влизане в сила на наредбата и предложи тя да бъде оттеглена от обществено обсъждане, предаде репортер на ТОПНОВИНИ. 

Според народния представител Димитър Данчев системата „бонус-малус“ предвижда драстично повишаване на цената на застраховката „Гражданска отговорност“. По думите му сега действащият текст е свързан с повишаването на корупционния риск и със създаването на допълнителна тежест за транспортните фирми, които имат по-голям брой водачи.

Омбудсманът: Проектът „бонус-малус“ ощетява гражданите

За нас от БСП е неприемливо за едно и също нарушение водачът да бъде санкциониран няколко пъти. Един път с фиш или акт да му бъде налагана глоба, втори път да му бъдат отнемани точки, трети път да му се повишава премията за застраховката "Гражданска отговорност". С посочването на този проблем и взимайки предвид обществената реакция на различни граждански и браншови организации, смятаме, че изготвената наредба не отговаря на очакванията на обществото. В това число и на очакванията, че тази система ще доведе до намаляване на пътнотранспортните произшествия“, коментира той.

От БСП са внесли предложения за промяна в Кодекса за застраховането, според които размерът на премията за застраховка "Гражданска отговорност" да може да бъде коригирана само на база причинени щети.

Превозвачи се обявиха против системата "бонус-малус"

Какво предвижда системата „бонус-малус“?

Със системата се предлага собственикът на автомобила да бъде носител на класа за "бонус-малус" за всяка отделна кола. По такъв начин извършените нарушения с конкретния автомобил няма да натоварват други коли, притежавани от същия собственик и ще се избегне ефектът на разпростиране.

С придобиването на моторното превозно средство се предвижда новият собственик да се класифицира в базов "неутрален" клас за "бонус-малус". Но за да няма злоупотреби и фиктивно прехвърляне, ако един автомобил отново бъде купен от стария си собственик, ще се взема предвид натрупаните „бонус-малус” точки от предишния период.

Предлaга се и шофьорът също да е носител на клас "бонус-малус", защото поведението на водача е основният фактор за причиняване на катастрофи. Целта на предлаганата система е да противодейства на рисковото поведение на водачите на превозни средства при движението им по пътищата. Предвижда се всички шофьори, включително и собственикът на колата, да се вписват в застрахователната полица "Гражданска отговорност".

Профилът на водача ще се определя само на база на нарушенията, извършени след 1 януари 2020 г. А реално ще плаща застраховка според досието си от януари 2021 г. При превишаване на скоростта в населено място с между 21 и 30 км/ ч. се добавя 1 точка към  класа. Шофирането с алкохол над 0,8 промила ще носи 5 допълнителни малус точки.

Настимир Ананиев пред ТОПНОВИНИ: Предложеният модел на “бонус-малус“ може да се окаже неработещ

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама