Има ли нужда от нов правителствен самолет?

09:00, 27 дек 19 25 3817 Шрифт:
Виолета Иванова Автор: Виолета Иванова

Миналата седмица правителството прие решение да възложи на генералния директор на Авиоотряд 28 да проведе преговори за сключване на договор за покупка на нов правителствен самолет. Резултатът от преговорите ще бъде докладван на Министерския съвет за приемане на постановление.

Със същото решение се възлага да бъдат проведени необходимите процедури за изграждане на хангар за съхранение и техническо обслужване.

В момента полетите със специално значение се извършват от две летателни машини - „Фалкон” и „Еърбъс”.

През ноември обаче заради технически проблем правителственият „Фалкон”, с премиера Бойко Борисов на борда, кацна аварийно в София. През април, при кацане в Брюксел, самолетът спука гума. През февруари 2015 г. се наложи машината да кръжи над София и да кацне обратно, защото колесникът й не се прибра при излитането за Брюксел.

Има ли наистина нужда от нов правителствен самолет? По темата потърсихме двама бивши директори на Авиоотряд 28 - Цвятко Луканов и капитан Пенчо Пенчев.

Има ли нужда от закупуването на нов правителствен самолет?

Няма нужда от закупуването на нов самолет, защото ако трябва да се купува самолет, то трябва да се купят два. Но никой не говори по тази тема. Защо? Защото на настоящия „Фалкон“ има монтирана апаратура, с която се облитат радиотехническите средства на летищата в България. Евентуалната продажба на този „Фалкон“ или изкарването му от експлоатация автоматично оставя всички летища у нас без да имат кой да ги облита. Няма да е никак изгодно да се купи нов самолет – той ще е по-голям, по-модерен, по-съвременен и по-скъп. Да се тръгне да се облитат летищата и да се търсят средства за това е крайно неизгодно. А това е задължително за нормалната работа на летищата. Кой ще подсигури тези средства или ще принудят РВД те сами да си купят самолет за тази цел“, коментира Цвятко Луканов.

През 2009 г., когато дойдоха новите самолети „Еърбъс“, новоизбраният премиер Борисов заяви, че ще се развалят сделки, ще се вкарва в затвора за корупция. Тогава стойността на един самолет беше 44 млн. долара. Това е голям самолет, който може да превози над 100 пътника, а сега за 50-60 млн. те ще закупят един малък самолет. Това е нерентабилно“, смята експертът.

От своя страна Пенчо Пенчев  каза, че: „Фалконът“ е в летателна годност, което значи, че може да изпълнява всякакви полети. Той минава технически прегледи в Швейцария, поддържа се на най-високо равнище. Докато има ресурс като самолет може да си лети без никакви проблеми“.

Според него въпросът е друг. „С тези 10 човека на борда, които може да вози, той не е удобен за делегации, а те обикновено са по-големи. Само охраната на премиера и премиера и „Фалкона“ е пълен“, обясни Пенчев.

Според него по този въпрос е трябвало да се мисли, когато е купуван, тъй като е нормално да се търси самолет поне 25-местен, които трябва да е алтернатива на „Еърбъса”. „Винаги може да се случи технически дефект или отказ. Трябва единият самолет да замества другия, за да не се провали посещение. В момента в Авиоотряд 28 няма резервен самолет. „Фалконът“ не може да е резерва на „Еърбъса”, а обратното е възможно“, каза още Пенчев.

Ако решат да си купуват нов самолет, то причината няма да е това, че този е стар, защото той е в перфектно състояние. Винаги може нещо да откаже, но то е подсигурено поне тройно“, категоричен е той.

На какво се дължат техническите проблеми на правителствения „Фалкон“?

На липсата на хангар. Това са самолети, които заводът-производител е препоръчал да се държат в хангар. Влагата и водата оказват най-голямо влияние върху електрониката. Всичките му проблеми до сега са свързани с електрониката. Няма друг проблем“, категоричен е Луканов.

По думите му няма техника, която да не отказва. „За 19 години „Фалконът“ има девет възникнали проблема. Това значи на повече от две години един проблем. За мен това не е проблем“, добави още Луканов.

Случва се нещо да откаже. Това е техника. Няма нещо което да работи на 100%. Гражданските самолети също се развалят, но не се дава такава гласност“, заяви Пенчев.

Може ли да се ангажирате с време, което може да бъде използван още правителственият самолет?

Ако има нещо, което е сравнително вечно в България, то това е „Фалконът“. Зависи как се поддържа. Той няма ограничения. Ако се експлоатира както е предписано може да се използва и 100 години“, отговори Луканов.

Според Пенчо Пенчев един такъв самолет може да се използва поне 40 години, стига да се поддържа. „Фалконът“ е като спортна кола – той е малък. За класа си е много добър, с добро оборудване, навигация, всичко“, каза още той.

И според Пенчев самолетът трябва да седи в хангар. „Но такъв не се построи. Никои не взе мерки. Симеон Дянков обеща навремето пари. Един хангар струва 1 млн. лева. Издействахме пари, за да го пребоядисат. То струваще 1 млн. евро“, обясни Пенчев.

Ако не бъде закупен нов, до колко безопасен за живота на пътниците и на пилотите е настоящият?

В кой момент и при кой отказ е бил застрашен животът на премиера Борисов? Вие смятате ли, че някой ще седне в този самолет, ако има опасност за живота на пътниците и екипажа?“, попита Луканов.

Той е категоричен, че в нито един момент живота на премиера Бойко Борисов не е бил застрашен. „Те сами правят случките с „Фалкона“ много опасни. Целта е да се убеди обществото, че този опасен самолет трябва да се смени“, каза той.

Самолетът е безопасен. Във всеки самолет може нещо да откаже, но това е подсигурено тройно. Фатално е ако откажат двата двигателя. Тогава никой нищо не може да направи. Но дори и един двигател да откаже, което се е случвало, пак може да се кацне. Няма нищо опасно за живота на пътниците. Това са преувеличени изказвания. Отказала ми навигационната система, щели да загинат. В това изказване няма здрав разум“, каза Пенчев.

Какъв е най-добрият вариант за нов самолет?

Той трябва да е поне 25 местен. Правителствните самолети се правят по поръчка, защото трябва да има допълнителен резервоар за гориво. „Boeing” произвеждат бизнес самолети. И „Еърбъс“ също. Канцлерът на Германия Ангела Меркел се вози с „Еърбъс“ А319 , но той е специално направен. „Еърбъсът“, който купихме, е чартерен вариант от Еър Берлин. Той не е направен за правителствен самолет. Нямам против ако има пари да се купи, но да отговаря на изискванията“, заяви Пенчев.

Цвятко Луканов заяви, че не е проучвал нещата.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама