Водорасло на милиард години е най-старият фосил на растение

20:40, 25 фев 20 / Любопитно 25 2709 Шрифт:

Учени откриха в скали от Северен Китай най-стария известен фосил на зелено растение - миниатюрно водорасло, покривало морското дъно преди около милиард години, съобщи Reuters, цитирана от БТА.

Водораслото Proterocladus antiquuas e „близък сродник на предшественика на всички съвременни зелени растения“, обясни Цин Тан, палеобиолог от технологичния институт във Вирджиния, който е открил фосила в скала в провинция Ляонин, близо до град Далян.

Първите растения на сушата са еволюирали от зелени водорасли преди около 450 милиона години.

Макар и малко - едва 2 мм, водораслото Proterocladus е било един от най-големите организми за времето. Тогава в моретата са живели основно бактерии и други микроби. Водораслото е извършвало фотосинтеза, трансформирало е слънчевата светлина в химическа енергия и е произвеждало кислород.

Преди около два милиарда години животът на Земята е еволюирал от прости бактериални клетки към първите еукариоти, които обхващат гъби, растения и животни. Първите растения са едноклетъчни организми. Преходът към многоклетъчни като Proterocladus е ключов в развитието, създал условия за възхода на растенията, населили целия свят - от папрати до секвои и мухоловки.

Proterocladus е с 200 милиона години по-стар от предишния му най-ранен известен събрат. Един от съвременните му сродници е водорасло, използвано за храна, наречено морска маруля.